Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Donald Trump lyfte fram bönens kraft i tal

Utökad samvetsfrihet för vårdpersonal utlovades av Donald Trump under USA:s nationella bönedag den 2 maj. I sitt tal citerade presidenten även Bibeln och lyfte fram betydelsen av bön. – Bön ger mirakler, sade han.

Nyheter · Publicerad 15:01, 7 maj 2019

USA:s president, Donald Trump, talade vid två tillfällen i samband med landets nationella bönedag som ägde rum i torsdags.

– USA kommer att vara en nation som alltid tror, och vi tror verkligen – mer än någon annan – på bönens kraft, sade Trump på en middagssamling med kristna ledare och Vita huset-medarbetare kvällen före bönedagen, enligt CBN News.

I talet ska han ha riktat sig till representanter för flera olika religioner och beklagat de attacker som drabbat troende människor runt om i världen den senaste tiden.

– Alla vi som är i det här rummet sänder vår kärlek och våra böner till de judiska amerikaner som skadats i Chabad of Poway-skjutningen i Kalifornien … Vi sörjer de kristna som mördades i Sri Lanka på påskdagen och sörjer de muslimer som mördades i sin moské i Nya Zeeland, sade Trump, enligt CBN.

Nyhetskanalen skriver att kristna ledare såsom Jentzen Franklin, Paula White och Franklin Graham var på plats, liksom Martin Luther Kings brorsdotter Alveda King.

På torsdagen talade Donald Trump vid en ceremoni i Rosträdgården utanför Vita huset. I talet vidhöll han att det har blivit mer accepterat att tala om sin tro sedan han blev president.

Tidigare kunde man knappt säga Merry Christmas, menade presidenten (engelskans ”god jul” syftar på Kristus, Christ; red anm), men i dag är många stolta över att ”använda det vackra ordet Gud igen”.

Även i detta tal beklagade han den senaste tidens attacker mot troende, och påpekade att även tre svarta kyrkor bränts ner i Louisiana.

Han talade också om livets okränkbarhet och samvetsfrihet.

– Varje barn, fött som ofött, är en gåva från Gud, sade Trump och fick stora applåder.

– I dag har vi slutfört ett nytt skydd gällande samvetsfrihet för läkare, farmaceuter, sjuksköterskor, lärare, studenter och trosbaserade välgörenhetsorganisationer, sade han.

Som Donald Trump har för vana att göra kallade han fram flera personer till mikrofonen, bland annat personer som gjorde hjälteinsatser under dådet mot synagogan i Kalifornien, en rabbin från samma synagoga och en kvinna som blivit fri från droger.

– Att hitta Gud räddade mitt liv. Utan honom hade jag inte kunnat göra det, sade kvinnan.

När Donald Trump tackade henne stämde han in med orden:

– Bön ger mirakler och bön räddar liv.

Därefter citerade han Jesaja 40:31: ”De som hoppas på Herren får ny kraft, de lyfter med vingar som örnar. De skyndar iväg utan att mattas, de färdas fram utan att bli trötta.”

– Och det är något som Mike [Pence] och jag tänker på hela tiden, sade Trump skämtsamt.

Den amerikanske presidenten avslutade talet i sedvanlig ”Trump-anda” om att USA är det bästa landet när det gäller frihet och att det kommer bli bättre än någonsin förut.

– Vi lägger vårt hopp i Skaparens händer, sade han.

USA kommer att vara en nation som alltid tror, och vi tror verkligen – mer än någon annan – på bönens kraft.

Den nationella bönedagen (National Day of Prayer) initierades år 1952 och numera rum den första torsdagen i maj varje år.

Årets tema var ”Älska varandra” utifrån Joh 13:34

Eventet innehöll inte bara bönesamlingar och tal, utan också ett 90 timmar långt bibelmaraton där Bibeln lästes högt på Capitol Hill i Washington DC.

Inför bönedagen publicerade Vita huset en proklomation av Donald Trump i vilken han bland annat lyfte fram vikten av religionsfrihet.

DI-profil nyanserade svensk abortdiskussion

Ofödda. Medan många svenskar förfasar sig över abortmotståndare i USA, finns det andra som ger en mer nyanserad bild. Att väldigt sena aborter är upprörande...

Konferens mot antisemitism ska hållas i Malmö

Politik. Regeringen ska nästa år hålla en internationell konferens mot antisemitism i Malmö. – Var än antisemitismen finns ska den belysas och bekämpas, säger...

Kan vi verkligen anse oss ha ”löst” abortfrågan?

Ledare Abort ”Vad är poängen med demokrati om det inte får finnas olika uppfattningar?” Så här tio år senare minns jag fortfarande uppgivenheten i orden, som den...

Demokrat går mot ström – förbjuder sena aborter

USA. Louisiana är på väg att få en ny lag som förbjuder abort vid ”hjärtslagsgränsen”. Den som kommer skriva under lagen är delstatens demokratiske...