Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Donald Trump dök upp på gudstjänst

Pastorn David Platt fick be för Donald Trump då han oväntat dök upp i en kyrka i Virginia på söndagen. Händelsen ägde rum under den bönedag som kristna ledare, med Franklin Graham i spetsen, hade utlyst för presidenten. ”Gud, ge honom vishet. Och hjälp honom att leda landet”, bad David Platt.

Nyheter · Publicerad 12:01, 3 jun 2019

I lördagens tidning berättade Världen idag om den bönedag som evangelisten Franklin Graham, son till Billy Graham, hade utlyst för Donald Trump den 2 juni.

”Det här är en kritisk tid för USA. Vi står på kanten till ett stup. Vi behöver be Gud beskydda, styrka, uppmuntra och leda presidenten”, skrev han i ett Facebookinlägg och vidhöll att ingen annan president har blivit så attackerad som Donald Trump.

Bakom initiativet ställde sig över 300 kristna ledare, däribland pastorn Jentezen Franklin, den forna presidentkandidaten Michele Bachman, artisten Michael W. Smith samt evangelistparet Kenneth och Gloria Copeland.

På söndagens gudstjänst dök den amerikanske presidenten oplanerat upp på en gudstjänst i McLean Bible Church i Virginia. Enligt Vita huset besökte Trump gudstjänsten för att besöka pastorn och be för offren i den skjutning som ägde rum på ett myndighetskontor i delstaten i fredags.

Under gudstjänsten passade David Platt dock på att be för den amerikanska presidenten.

”Herre, vi ber att du ska ge honom all den nåd som han behöver för att regera på ett sådant sätt som beskrivs i Första Timoteusbrevets andra kapitel, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv, gudfruktigt och värdigt på alla sätt”, bad han med ena armen på Trump.

Därefter bad David Platt om välsignelse för Trump och hans familj, och att Gud skulle ge dem styrka, klarsynthet och visdom.

”Herrens fruktan är början på vishet. Dårar föraktar vishet och råd. Käre Gud, ge honom vishet. Och hjälp honom att leda landet, tillsammans med andra ledare”, fortsatte David Platt.

Pastorn bad även att Donald Trump ska förstå att han är så älskad av Gud att han sände Jesus till att dö för hans synder och att Donald Trump ska lita på Gud och luta sig mot honom.

”Vi prisar dig som universums kung. Du är vår ledare och vår herre”, bad David Platt.

Efter bönen tackade Donald Trump pastorn och gudstjänstbesökarna, sedan lämnade han scenen.

Franklin Graham gläds över alla som deltog i bönedagen.

”Gud hör och svarar på våra böner. Jag hoppas att ni kommer lyfta upp våra ledare i bön varje dag”, skriver han på Facebook.

För Christian Post betonar han att böneinitiativet inte innebär att ta ställning för en politisk sak.

– Oavsett om vi är republikaner, demokrater eller oberoende handlar det här bara om att be Gud guida honom och leda honom då han varje dag fattar beslut som påverkar våra liv, säger han.

Franklin Graham menar samtidigt att Trumps fiender gör allt för att försöka krossa honom och att han därför behöver uppmuntran.

– Det är nedslående när man vaknar upp varje dag och det inte spelar någon roll ifall man har gjort något bra eller inte. De kommer ändå bara rapportera om det dåliga. Jag ber att presidenten ska bli uppmuntrad av att veta att miljontals människor ber för honom, säger han.

Biblar undantas i handelskriget

USA Det pågår ett handelskrig mellan USA och Kina, vilket skapat oro också hos kristna aktörer. En stor del av USA:s, och hela världens, biblar och andra...

Rätt gensvar på globalism och nödtid

Gästledare Villkoren för människors liv på jorden håller på att förändras på ett kritiskt och avgörande sätt, som alla känner av utan att riktigt veta hur man...