”Sista andetag är heliga.” Så börjar reklamfilmen om en kvinna, namngiven som 37-åriga Jennyfer, som ses sittande i olika exotiska miljöer samtidigt som hon berättar om hur hon tänker sig sina sista dagar i livet.
”Till och med nu när jag söker hjälp för att avsluta mitt liv finns det så mycket vackert. Du behöver bara vara modig nog att se det”, säger hon i reklamfilmen.
Bakom reklamen ligger den kanadensiska modekedjan Simons, och den är en del av deras kampanj ”All is beauty”. Modeföretaget ska ha arrangerat flera resor åt den obotligt sjuka kvinnan för att spela in reklamfilmen, innan hon valde att avsluta sitt liv genom medicinsk dödshjälp.
Simons hävdar själva att reklamen med Jennyfers berättelse är tänkt att uppmuntra människor att få mod och styrka att se skönhet även mitt i livets svåraste stunder.
Modeföretaget menar vidare att kampanjen inte är kommersiell, utan ”ett tecken på en allmännyttig önskan att bygga de samhällen vi vill leva i i morgon och lämna till våra barn”.
– För samhällen och barn är filmens budskap tydligt: De borde tro på heligheten i eutanasi, skriver New York Times debattör Ross Douthat i tidningen, där han också beskriver det som ”barbariskt” att etablera ett byråkratiskt system som erbjuder döden som en behandling av lidande.
Reklamfilmen har även väckt hård kritik på bland annat Twitter, där användare kallat den för ”dystopisk”, ”avskyvärd” och ”demonisk”.