LO:s ordförande Susanna Gideonsson har kritiserat Coop för att inte följa sin affärsidé om bra varor till ett rimligt pris. Gideonsson anser att Coops modell med att vara medlemsägd borde fungera bra i dessa tuffa tider.
– Det verkar som om man har övergett den tanken, sade hon i helgen.
Hon pekade på att just butikernas egna varumärken, som Coop en gång var först ut med, har ökat mest i pris. Matpriskollens studier visar också att Coop låg i front efter nyår och höjde matpriserna mest av de stora drakarna.
Coops vd Marie Nygren tillbakavisar nu kritiken. Nygren menar att en ren prisjämförelse inte speglar läget på ett korrekt sätt.
– Vi investerar otroligt mycket i våra medlemmar i form av medlemspriser, personliga och generella, men vi har också vårt fina medlemsprogram som ger upp till fem procent rabatt. Att bara gå och jämföra på hyllkanten blir felaktigt. Vi har rent mjöl i påsen och vi skor oss inte.
Att Coops egna varor ökat mycket i pris beror, enligt Marie Nygren, på att de egna varumärkena är tätare kopplade till råvarupris och valuta. Hon säger också att Coop i vissa fall inte tagit leverantörernas ökning vidare ut i handeln, utan tagit dem från sina egna marginaler för att hålla nere priserna.