I Maktbarometern undersöker man de största sociala medie-kanalerna; Youtube, Facebook, Twitter, Tiktok och Instagram, och listar sedan vilka svenskar som har störst publik och når ut med sina budskap mest effektivt. I tisdags presenterades årets lista.
På Twitter toppas listan av två moderata politiker – Carl Bildt och Hanif Bali – följt av KD-ledaren Ebba Busch som klättrat 20 placeringar sedan förra årets mätning. Fyra ligger konservativa debattören Ivar Arpi.
På Facebook syns en liknande högertrend där Sverigedemokraternas konto numera ligger på första plats i Sverige, och dess partiledare Jimmie Åkesson på tredje. På Instagram, Tiktok och Youtube ligger politikerna och opinionsbildarna i lä, här är det influerare som intar topplaceringarna.
Mäktigast på Instagram är influeraren Joakim Lundell enligt kartläggningen, och samma Joakims familj, ”Familjen Lundell”, leder även på Youtube, följt av humorgruppen I Just Want To Be Cool.
En som går emot högertrenden är S-ledaren Magdalena Andersson som sedan hon lanserades i sociala medier tagit stora kliv. På Instagram anses Andersson nu vara 48:e mäktigast, med det har hon stigit över 2 500 placeringar sedan förra årets lista. På Facebook rankas hon på sjätte plats, en klättring med 60:e placeringar sedan 2021.
När årets makthavare totalt sett utses av Maktbarometern är det inte oväntat influencerparet Joakim och Jonna Lundell som toppar. På andra plats hamnar nu Sverigdemokraterna, något som kanske kan ge en delförklaring till partiets starka resultat i riksdagsvalet.
Särskilt många kyrkligt anknutna syns inte till på topplistorna. Svenska kyrkan listas på plats 61 över de mäktigaste aktörerna på Facebook.