Bevara det goda som anförtrotts dig genom den helige Ande som bor i oss.
2 Timoteusbrevet 1:14

Världen idag

Bränsleskatten föreslås sänkas – ”för lite” enligt M, KD och SD

Varje bilägare får tusen kronor och skatten på drivmedel ska sänkas så att dieseln blir drygt en krona billigare. Det föreslår regeringen i ett stort stödpaket.

Alldeles för lite, skriver KD-politikern Andreas Carlsson och menar att regeringen inte har fattat hur allvarlig situationen är.

Nyheter · Publicerad 16:00, 14 mar 2022

Regeringen föreslår ett stödpaket på 14 miljarder främst för att mildra prischocken på drivmedel. Paketet innehåller tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel från 1 juni till 31 oktober. Enligt regeringens beräkningar innebär skattesänkningen 1,30 kronor lägre pris per liter vid pump. Det är utöver den skattesänkning på 50 öre som ska ske i maj.

Men regeringen vill också införa ett nytt engångsstöd, en drivmedelkompensation, på tusen kronor per bilägare. För bilägare som bor i utpekade gles- och landsbygdsområden blir engångsstödet på 1 500 kronor.

– Det här är ett kraftfullt åtgärdspaket på kort sikt, säger finansminister Mikael Damberg (S).

Dessutom föreslås att reduktionsplikten, det vill säga krav på att blanda in biodrivmedel i bensin och diesel, fryses på 2022 års nivå under nästa år.

BNP-indexering, som varit pausad 2021 och 2022, föreslås pausas även 2023.

Paketet innehåller också ökat anslag på 3,9 miljarder kronor i klimatbonus för de som köper främst elbilar.

Stödpaketet omfattar även förlängt elprisstöd under mars för södra och mellersta Sverige. Stödnivå är dock lägre än tidigare.

Paketet innehåller även ett mer långsiktigt förslag på nya regler för reseavdrag.

– Det är den största reformen av reseavdraget på flera decennier, säger Damberg.

Regeringen ska besluta om en lagrådsremiss på torsdag.

Mikael Damberg får under presskonferensen frågan om andra partiers förslag om att sänka kostnaden för bensin och diesel, som skulle innebära större prissänkningar än regeringens förslag.

– Jag presenterar inga luftslott, jag presenterar sådant som går att genomföra i verkligheten och har betydelse för svenska hushåll här och nu, säger han.

Mikael Damberg får även frågan om varför alla bilägare ska kompenseras, oavsett om de kör bilen eller ej.

– Det är ett schablonmässigt stöd för den som äger en bil, och alternativet är att inte göra någonting.

– Det är enda sättet om man ska göra ett system där man stöttar de som kör bil. Äger man en bil så kör man ofta den.

Förslagen möter kritik hos oppositionen. KD:s gruppledare Andreas Carlson tycker exempelvis att en skattesänkning som innebär en prissänkning på drygt en krona för dieseln är alldeles för lite.

”Detta är ett hån för bönderna som snart drar igång vårbruket. Regeringen har inte fattat hur allvarlig situationen är”, skriver han på Twitter.

Carlson menar att det går att sänka diesel- och bensinpriserna mer än vad Damberg föreslår.

”9 kr lägre per liter diesel och 5 kr lägre per liter bensin föreslår KD idag”, skriver han.

Carlson menar vidare att pausad reduktionsplikt – som regeringen föreslår – inte räcker. Vi behöver anpassa till EU-nivån, menar han.

Bensin- och dieselpriset kan sänkas med många fler kronor med rätt åtgärder menar även Moderaterna.

– Just nu behövs det mer, säger partiets ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson till TT.

– Det går att få ned priset vid pump minst fem kronor per liter och därför tänker vi fortsätta driva vårt förslag i riksdagen och söka majoritet för det, säger Svantesson.

Moderaterna har lagt förslag som enligt partiet sänker priset på diesel med fem kronor och ”flera kronor” vad gäller bensin.

– Många kämpar för att få sin ekonomi att gå ihop, många småföretagare, lantbrukare och skogsbrukare har det väldigt tufft, och då behöver vi göra mer, och det är fullt möjligt, säger hon.

Regeringens övriga förslag har ett grundläggande fel, anser hon.

– I grund och botten så ger Socialdemokraterna väldigt mycket bidrag, så att människor ska ha råd att betala höga skatter. Man borde vända på det där, det är bättre att sänka skatterna, till exempel på drivmedel i stället för att ge bidrag, säger Svantesson.

Oscar Sjöstedt, ekonomiskpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna, är heller inte imponerad.

– Det är regeringen i ett nötskal, man höjer skatterna så till den grad att folk inte har råd att betala och då börjar man höja bidragen i stället. Det är fel ekonomisk politik.

Både punktskatten och momsen på bensin och diesel behöver sänkas, samt den ”kraftigt ogenomtänkta reduktionsplikten”, menar SD.

– Det är lite stötande i någon mening. Staten och finansministern kan sitta och gnugga händerna för att de tjänar massor av pengar samtidigt som hushållen och näringar går på knäna, säger Sjöstedt.

Sverigedemokraterna kommer inom kort att presentera förslag som de menar skulle sänka dieselpriset med 9,75 kronor litern och 6,50 kronor för bensin.

Framför allt vill partiet sänka reduktionsplikten.

– Sverige har en helt extrem linje visavi EU och resten av världen, säger Oscar Sjöstedt.

Centerpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Martin Ådahl tycker att regeringens åtgärdspaket är bra men hade velat se mer kraftfulla insatser.

– Jag är ändå besviken på att det inte är tillräckligt kraftfullt riktat mot landsbygden. Det finns ingen omedelbar lösning för de bönder som behöver direkt hjälp att klara vårbruket, säger han.

Vänsterpartiet är inte heller nöjt med förslagen.

”Regeringens förslag skyddar inte Sveriges familjer från prischockerna på bensin/diesel. Man måste kunna ta sig till jobbet utan att bli ruinerade. Vårt förslag är ett pristak på 18 kr/l för bensinen vid pump. Det skapar i detta svåra läge trygghet för människor och företag”, skriver partiledaren Nooshi Dadgostar.

Detta är ett hån för bönderna som snart drar igång vårbruket. Regeringen har inte fattat hur allvarlig situationen är.

Nya frihetsvindar i spåren av Kinas absurt hårda coronapolitik

Ledare Folkliga protester på gator och torg är det vanligaste sättet för medborgarna att nå politisk... onsdag 30/11 00:10

Efter protesterna – Kina lättar på vissa restriktioner

Kina. Kina lättar på vissa restriktioner i ett försök att dämpa protesterna. Men polisnärvaron i flera av... tisdag 29/11 18:00

Var kan en jude gå med högburet huvud?

Israelkrönika USA diskuterar i dagarna antisemitism. Diskussionen har pågått länge redan, men efter att rapparen... onsdag 30/11 00:00