Att vörda Herren är början till vishet, att känna den Helige är förstånd.
Ordspråksboken 9:10

Världen idag

Bedjare vittnar om allvarligt läge i landet

Valåret 2018 är ett ödesår för Sverige. Det är företrädare för två olika svenska böneinitiativ helt överens om. Medan den ene, bibelläraren Lars Enarson, uppmanar till bön om ett visst valresultat, så betonar den andre, Sverigebönens Patrik Sandberg, förbön för alla politiska partier.

Nyheter · Publicerad 10:00, 18 maj 2018

Morgonen den 12 januari upplevde bibelläraren Lars Enarson att Gud väckte honom med ett allvarligt budskap.

”Det som sker nu i Sverige ingår i en medveten strategi att bryta ner samhället för att införa en antikristlig diktatur”, löd orden som Enarson uppfattade.

– Jag upplever att vi har fått en sista chans för att få Sverige att vända om. Sveriges öde ligger i en vågskål, säger Enarsson.

Bibelläraren berättar att han för många år sedan fick ett budskap som handlade om att Sverige kan bli ett föredöme för hela Europa.

– För att det ska ske måste vi kristna omvända oss från vårt avfall, ödmjuka oss och be, säger han.

Lars Enarson har nu startat en hemsida där han delar med sig av budskapet och uppmanar Sveriges kristna att stå med i bön.

– Jag bad om att vi skulle bli 300 som i Gideons armé, men nu har nästan 2 000 skrivit upp sig, säger han.

Den som ansluter sig till böneuppropet ålägger sig att ta åtminstone sju minuter på knä i bön för landet varje dag, men den som har möjlighet uppmanas att, liksom Bibelns Daniel, be tre gånger per dag.

– Ungefär 1 400 har lovat att göra detta, säger Enarson.

Det som Lars Enarson ser som det allvarliga som ”sker i Sverige nu” handlar om att Gud och hans bud, på område efter område, tas bort från samhället.

Andra böneinitiativ tar inte partipolitisk ställning. Du uppmanar människor att be att SD ska bli det största partiet, varför gör du det?

– Jag tror att det är bra att vara tydlig. Folk behöver höra andliga ledare tala öppet om sådana här saker utan att be om ursäkt för det.

Att Lars Enarson talar för just SD har främst med två saker att göra, säger han.

– Det ena är att jag upplevde att Gud sa det till mig. Det andra är att man kan se på saken rent logiskt. Decemberöverenskommelsen har visat att de borgerliga partierna inte försökt förändra situationen fast de har kunnat. Det enda alternativet för en kursändring är Sverigedemokraterna.

Lars Enarson betonar att han inte står för allt som SD står för. En sak som han vänder sig starkt emot är att partiet har motionerat för ett förbud mot manlig omskärelse.  

– Det ser jag som ett stort problem. Men jag tror inte att det är en fråga som kommer vara prioriterad för SD om de kommer i en regeringsställning. 

Bibelläraren framhåller dock att hans upprop handlar om bön och han uppmanar alla att rösta efter egen övertygelse.

Hur ser du på Bibelns ord om att vi ska älska främlingen?

– Denna bibliska befallning missbrukas i dag för att försvara en vänsterextrem, anarkistisk immigrationspolitik. Det är viktigt att vara vis och använda sunt förnuft. Om föräldrar tar hand om andra barn på bekostnad av sina egna har de svikit sitt främsta ansvar. Det är likadant med ett land. Vi ska älska flyktingar, men vi ska ha tydliga krav och vi ska hålla extremister utanför, säger Enarson.

Han menar att Sverigedemokraterna har bra argument i sin migrationspolitik: Vi kan hjälpa många fler utsatta människor om hjälpen i första hand sker i närområdet, säger han.

Vad tror du väntar om vi som kristna inte ödmjukar oss och ber?

– Då tror jag att det antikristliga förtrycket kommer växa över Sverige mer och mer. Den frihet vi har som kristna kommer försvinna.

Frågar man Lars Enarson så kommer den antikristliga agendan från globaliserande krafter. Dessa strukturer bryter framför allt ner familjen och den nationella suveräniteten, menar han.

– Gud har skapat gränser till att vara ett skydd mot ”babelstornet”, det vill säga att vi sätter oss upp mot Gud.

Med gränser kan vi dessutom leva i trygghet samtidigt som vi kan hjälpa andra nationer, menar han.

– När vi överträder Guds ordning så leder det till kaos.

Att som Lars Enarson gå ut och mana till bön om att ett visst parti ska vinna valet är inget man gör inom bönenätverket Sverigebönen.

– Vi ber att Guds rike ska komma och att hans vilja ska ske, säger Patrik Sandberg, förgrundsfigur för nätverket.

Helt fri från partipolitik är man dock inte inom Sverigebönen.

– Vi ber för specifika frågor, och det kan beröra olika partier, säger Sandberg.

Bland annat ber man för Kristdemokraterna som man anser har glidit åt ett för liberalt håll.

– Vi ropar till Gud att kristna värderingar ska få råda i kommande regering, säger Sandberg.

Inom nätverket ber man även för enskilda politiker.

– Vi utgår från Bibeln så mycket som möjligt. Där står det att vi ska be för makthavarna så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv.

Varför väljer ni att inte ta partipolitisk ställning?

– För att det är så segregerat i kristenheten i dag. Sedan är det hela inte så enkelt. Det är inte så att ”allt blir bra” om ett visst parti vinner. Vi ser inte Guds rike i ett parti, därför vill vi inte gå ut och säga hur folk ska rösta. 

Patrik Sandberg påpekar att han tror att kristna värderingar inom överheten är lösningen på Sveriges problem och att vi därför behöver be för makthavarna oavsett vilket parti de tillhör.

Det kaos som, enligt Sandberg, präglar Sverige i dag beror på att vi inte har bett för våra ledare och makthavare, menar han.

Finns det en rädsla bland kristna ledare för att ta ställning?

– Ja, det gör det. Det finns en rädsla för att tala ut, därför ber vi mycket om mod åt våra ledare. I dag ser vi främst herdar och lärare anställda i våra kyrkor, vi ber att profeter ska kliva fram och tala.

Även om inte Sverigebönen ställer sig bakom Enarsons upprop så håller Patrik Sandberg med bibelläraren om åtminstone en sak: Att vi behöver be för vårt land.

– Vi behöver be i varje kyrka, gudstjänst och smågrupp ända fram till valet, säger han.

Jag upplevde att vi har fått en sista chans för att få Sverige att vända om. Sveriges öde ligger i en vågskål.

Böneuppropet

Uppropet från Lars Enarson har fått namnet ”Sverige 7:14”. Det syftar på 2 Krönikeboken 7:14 där det står:
”[Om] mitt folk, som är uppkallat efter mitt namn, ödmjukar sig och ber och söker mitt ansikte och omvänder sig från sina onda vägar, då vill jag höra det från himlen och förlåta deras synd och skaffa läkedom åt deras land.”

Ett argument emot en palestinsk stat

Israelkommentar Analys. Ett av de stora beslut som nästa israeliska regering står inför är hur man ska förhålla sig till president Trumps förslag till fred i regionen; en... onsdag 23/10 00:00

Judiska extremister angrep soldater

Brott. I söndags vaknade israelerna till upprörande bilder på nyheterna. I reportaget såg man unga män med maskerade ansikten som kastade stenar mot... onsdag 23/10 06:00

Vi har fått en ny sorts åsiktsinkvisition

Ledare Efter den nästan två år långa krisen är Svenska Akademien tillbaka, åtminstone i så motto att man delar ut Nobels litteraturpris, dessutom för två år... onsdag 23/10 00:00