I GP:s reportage beskriver läkaren Elmir Omerovic, som kom till Sverige från forna Jugoslavien som 22-åring, hur han som ung vuxen tänkte att det kanske skulle kunna finnas en gud, men hur han sedan, för cirka 20 år sedan, blev en inbiten ateist efter att bland annat ha läst Richard Dawkins bok Illusionen om Gud.
– Jag är filosofiskt lagd och gillar att diskutera och debattera. Det här blev en ingång till att jag verkligen gick in på djupet i filosofiska argument mot existensen av en gud. Det tog många timmar och dagar av mitt liv. Sedan väntade jag bara på tillfällen att utmana någon som var troende, säger Omerovic.
När han 2019 plötsligt fick en hjärnblödning skulle dock hans inställning till människors religiösa upplevelser förändras. När han låg på neurointensiven på sjukhuset och hans tillstånd var som sämst upplevde han det som om han föll mot ett svart hål, och tänkte att det kanske var nu han skulle dö, och funderade på vad som då skulle hända med hans son.
Samtidigt mindes han en enkel bön som hans farmor brukade be på kroatiska, och som han började be där han låg i sjuhussängen. Då upplevde han att det svarta hålet började ersättas av ett grönt mönster, varpå han vaknade.
Där han låg och pendlade mellan vaket tillstånd och medvetslöshet fick han dessutom se Jesus i en syn.
– Jag såg Jesus som svävade ungefär 15–20 meter över marken. Han var tre–fyra gånger större än en människa och hade en sådan där vit tunika på sig. När jag kände ljuset som omgav honom upplevde jag en starkare lycka än jag någonsin känt tidigare. Så nu förstår jag vad folk menar när de pratar om uppenbarelsen, säger läkaren.
Än så länge tycks dock den kroatisk-svenske läkaren trots allt fortsätta att hålla fast vid en relativt naturalistisk syn på världen, även om han resonerar kring att hans religiösa upplevelse var viktig för hans återhämtning och de självläkande mekanismerna.
– Det finns vetenskapliga studier som underbygger att en religiös tro kan fungera så. Till exempel har nunnor betydligt lägre risk för högt blodtryck. Jag har inte varit tillräckligt medveten om hur folk kan behandla varandra väl när de samlas kring det bästa från religionen, säger Omerovic.
Hans intresse för att kasta sig in i debatter om Guds existens har också svalnat.
– Jag tycker om att diskutera och tycker fortfarande att det är viktigt, men inte på samma sätt, säger han.