När min kropp och mitt hjärta ger upp, är Gud mitt hjärtas klippa och min lott för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Mentorer ger goda resultat

En dröm om att ge alla elever samma möjlighet att lyckas och ett besök på ett college i Galiléen i Israel. Det var så idén om mentorsprogrammet föddes hos Rebecka Hagsten, biträdande rektor på den kristna friskolan Grenadjärskolan i Örebro. I dag driver skolan en individanpassad läxhjälp med goda resultat.

Magasin · Publicerad 00:01, 8 apr 2016

Grenadjärskolan startade 1995 med sex elever. I dag har skolan cirka 160 elever från förskoleklass till 9:an, och erbjuder också förskola från tre år. Skolan har sedan starten haft ett nära samarbete med och koppling till församlingen Kristet center Örebro, men majoriteten av eleverna tillhör inte familjer från församlingen. Eleverna på skolan är spridda geografiskt både inom och utanför Örebro kommun. På skolan finns elever med bakgrund i hela 20 länder representerade, och många har inte svenska som modersmål.

Grenadjärskolan har under många år erbjudit lärarledd läxhjälp en gång i veckan. De märkte dock att för elever med särskilda svårigheter att klara skolarbetet var det inte tillräckligt.

– Vi ville ge något mer till de barn som av olika skäl inte har den stöttningen hemma, och dessutom hitta ett mer individanpassat sätt att arbeta, säger Rebecka Hagsten.

Under en resa till Israel besökte hon colleget Tel Hai i Galiléen, en skola som är världsledande på studieanpassning till elever med svårigheter eller diagnoser. Colleget arbetar med ett mentorsprogram som går ut på att studenter som kommit längre i sin utbildning blir mentorer åt andra elever. De träffas en till två gånger i veckan och studerar tillsammans. När elever och personal på Tel Hai berättade om hur de lyckats examinera elever som naturligt sett aldrig skulle haft möjlighet att genomföra studier på den nivån, så berättade de att mentorsprogrammet varit räddningen.

– När jag hörde om deras individanpassade sätt att arbeta tänkte jag att vi kanske kunde göra samma sak hos oss, berättar Rebecka Hagsten.

Sedan fyra år tillbaka driver hon tillsammans med en av specialpedagogerna på skolan Mentorsprogrammet. Den nära kopplingen till Kristet center Örebro möjliggör för skolan att hitta mentorer till de elever som önskar få det. Unga vuxna som gått ut gymnasiet och kanske själva studerar på universitet eller jobbar får frågan om att gå in och bli en mentor för en högstadieelev. Sedan matchas de ihop, kille med kille och tjej med tjej.

– Det vi önskar av mentorerna är att de ska hjälpa eleverna studiemässigt, men också vara förebilder i livet som kan uppmuntra, stötta och tro på dem. Det blir en bro mellan eleven och vuxenvärlden och man får någon som är närmare i ålder än vad lärare och föräldrar är.

Från skolan får mentorerna tips och idéer av specialpedagogen om hur de kan hjälpa just sin elev. Mentorsprogrammet bygger liksom den israeliska förebilden på volontära insatser och sker utanför skoltid. Det ersätter inte specialundervisning eller andra insatser för elever med särskilda utmaningar utan är tänkt som ett komplement.

– Det kan vara allt från att hjälpa elever med att skapa struktur i vardagen till hjälp med att studera inför ett prov. Att få hjälp med att ordna tillvaron är ju oerhört viktigt för att skolan ska fungera, förklarar Rebecka Hagsten.

Visionen är att kunna fortsätta driva mentorsprogrammet varje läsår. Målet är att få det att växa så att tidigare elever, och elever som kanske själva gått mentorsprogrammet, ska komma tillbaka och själva bli mentorer. Hittills har de sett goda resultat och klara förbättringar för många elever när de får regelbunden individuell hjälp. Både föräldrar och barn är tacksamma.

– Vi vill som skola kunna skapa guldkant och göra det där lilla extra. Det tror jag att mentorsprogrammet representerar. När man kommer hit ska man kunna känna att vad jag än har för bakgrund och tidigare erfarenhet så kan jag lyckas.

När jag hörde om deras individanpassade sätt att arbeta tänkte jag att vi kanske kunde göra samma sak hos oss.

IS-stämplad skola mister sitt tillstånd

Utbildning. Den tidigare vd:n har pekats ut som ett säkerhetshot mot Sverige, och personer knutna till skolan ska ha uttryckt sympatier för IS. Nu får den... tisdag 10/12 12:15

Att skiljas från sina föräldrar är bland det mest traumatiska man kan uppleva.

Samhällskrönika I Bris årsrapport från 2018 konstateras att kontakterna med dem blir allt fler, och allvarsgraden i samtalen ökar. 28 000 kontakter med barn i åldern... tisdag 10/12 00:10

Digitaliseringen förstör vår bild av kärleken

Ledare I ett stort uppslaget reportage i Svenska Dagbladet kunde man den 30/11 läsa om dejtingappen Tinder. Artikeln beskriver hur appen sedan lanseringen... tisdag 10/12 00:00

Muslimsk FN-personal nekar kristna syrier hjälp

Förföljelse. Kristna syrier på flykt diskrimineras och blockeras från att få hjälp av muslimska FN-arbetare, rapporterar amerikanska CBN. tisdag 10/12 06:00

Modevärlden satsar på svensk ull

Vardag Varje år slängs eller bränns majoriteten av svensk ull, men det är på väg att förändras. Nyligen togs ett avgörande steg när flera modeföretag... tisdag 10/12 11:00

Isbrytarna är redo för vintern

Vardag Den riktiga vintern nalkas, också för landets isbrytare. Sjöfartsverket har utfärdat isklassningsrestriktioner som gäller från och med idag, lördag,... måndag 9/12 07:00
E-tidning
Mest lästa just nu

Varför husförsamlingar?

Husförsamlingar (del 1/3). Beteckningen ”församlingen i hans hus” i Apostlagärningarna visar att denna lilla enhet är församlingen i apostolisk tid. Husförsamlingen är...

Det är bra att påminnas om sin svaghet lite då och då.

Vardagskrönika Har du gjort något riktigt dumt någon gång, något du riktigt skäms för?  Dum fråga, klart du har. Det har vi allihop. Och kan du komma ihåg den där...

I ljuset av evigheten

Bönekrönika Böneskolan I undervisningen om andlig mognad har vi tidigare berört vikten av att ha en sund självdistans till sin egen person och betydelse. Som Guds barn är...