Ingen är som du, Herre. Du är stor, och stort och mäktigt är ditt namn.
Jeremia 10:6

Världen idag

The holy spirit comes at pentecost. acts 2, 1-41 Foto: Lightstock

Det finns heliga känslor med ett syfte att beröra en hel värld.

Ledarkrönika · Publicerad 00:00, 17 maj 2018

Den karismatiska rörelsen kritiseras ibland med rätta för överdrivna känsloyttringar. Många av oss kan dra historier om någon händelse som gått över styr, ibland med komiska resultat, ibland med tragiska.

Visst finns det något i karismatiken (det nåden ger i nuet) som är både lockande och samtidigt lite lurigt; det kan absolut bli fel ibland och sundhet ska så klart eftersträvas. Men på svensk mark är det nog inte det överhettade som är kyrkans allra största problem just nu. Man måste konstatera att kyrkan borde kritiseras mer för sin ljumhet än för sin hängivenhet.

Johannes av Korset (född 1542) kallar Anden för en levande flamma av kärlek. Om vi är fyllda av Anden kommer det att märkas i känsloyttringar som, om de är äkta, egentligen är genuina kärleksyttringar.

Jag tror de flesta av oss har svårt att tänka oss romantik i ett förhållande helt utan yttringar av kärlek. Många längtar efter beröring. Att låta sig beröras är ett djupt mänskligt och skapelsegivet behov, som i grunden är till vårt bästa. Att bli berörd av Gud tillfredsställer våra djupaste behov och väcker viljan att beröra andra i det som blir ett Guds kärleksspråk till en alltmer polariserad omgivning.

Jag tror nog att vi är många som vill bli berörda i hjärtat när vi lyssnar till en predikan och firar gudstjänsten. Det finns heliga känslor med ett syfte att beröra en hel värld.

”Gud rör vid världen när kyrkan talar sanning, proklamerar goda nyheter, utför Jesushandlingar, identifierar sig med smärta, bygger samhällen, delar och förlåter.” Så skrev teologen Nicolas Lash 1968 – samma år som en våg av samhällsomvandling och ifrågasättande av normer drog i gång i västvärlden.

Det finns goda röster som påminner oss om syftet med andeuppfyllelsen, effekten av mötet med Gud, oavsett det för stunden populära. Ditt hjärta berörs av Anden för att Guds hjärta är berört av nöden i samtiden. Gud vill döpa med helig Ande och eld för att kärleken ska aktiveras genom dig.

Jag tror att en andlig rörelse kan ha enorm samhällsinverkan om den betjänar människor utan krav på motprestation och i stället låter sig drivas av gudsnärvaron. När vi nu firar pingst ännu en gång är det min längtan att få bli berörd på nytt, igen. Jag längtar efter mer av Andens liv för min egen del, och jag tror vi är många som längtar efter mer av Guds märkbara närvaro inom hela den svenska kristenheten. I dess bästa bemärkelse hoppas jag att vi alla vill vara pingstvänner och välkomna den vind som för oss vidare, låta oss präglas av den eld vars effekt är att Gud rör vid världen.

Svensk kristenhet behöver inte mer av skepticism och åskåderi, och vi behöver heller inte påklistrade känslor. Men vi behöver brinnande och engagerade troende med ett ärende att tjäna det rike Gud bygger genom öppna hjärtan.

På pingstdagen blev det inre bönespråket också ett missionsspråk. Nu är tid att öppna oss för pingsten och fira i den högsta glädje. Vi firar att Gud är vår garant i tro och liv – löftet gäller dig än i dag! Anden ser till att vi inte förlorar frälsningen; han permanentar sin närvaro i våra liv genom Andens gåva.

I denna eviga beröring finns också drivkraft och motivation att aldrig någonsin ge upp vår längtan. Vi ska fortsätta tjäna Gud genom allt, och den helige Andes kraft möjliggör detta.

Om vi är fyllda av Anden kommer det att märkas i känsloyttringar som, om de är äkta, egentligen är genuina kärleksyttringar.

Läkare på Irland spjärnar emot beslut om fri abort

Folkomröstning. Många läkare på Irland meddelar nu att de inte tänker utföra aborter och vissa vill inte ens hänvisa kvinnor till andra läkare som kan avbryta en...

Oansvarigt att inte vaccinera mot mässling

Ledare En dödlig sjukdom För ganska precis ett år sedan kom ett larm från vårdcentralen Nötkärnan i Bergsjön. Ett av de första fallen i modern tid av mässling hade...