Låt oss ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar.
Hebreerbrevet 10:24

Världen idag

Utnämningen av Peter Handke för Nobels litteraturpris har skapat en diskussion som belyser vår tids tendens att helt döma ut en människas gåva eller kulturella bidrag på grund av en felaktig åsikt på ett helt annat område, skriver Stefan Gustavsson. Foto: Francois Mori/AP/TT

Vi har fått en ny sorts åsiktsinkvisition

Ledare · Publicerad 00:00, 23 okt 2019

Efter den nästan två år långa krisen är Svenska Akademien tillbaka, åtminstone i så motto att man delar ut Nobels litteraturpris, dessutom för två år vid samma tillfälle. 2018 års pris tilldelas den polska författaren Olga Tokarczuk och 2019 år pris tilldelas den österrikiske författaren Peter Handke.

Akademiens val har fyllt tidningarna med diskussioner, men det har inte varit diskussioner om litteratur – åtminstone inte när det gäller Peter Handke. I stället har fokus legat på politik och kontroversiella ställningstaganden som Handke gjort gällande Balkankrigen.

Situationen är typisk för vår tid. Det naturliga efter ett tillkännagivande om litteraturpriset är en diskussion om litteratur, som presenterar och analyserar Handkes stora författargärning, hans språk, hans verk, de teman han arbetat med och vilket inflytande hans texter har. I stället diskuteras författarens politiska försyndelser, vilka från en del håll sägs kasta en sådan skugga över honom att han inte borde bevärdigas med pris.

För hundra år sedan hade vi hädelselagar och censur, och Gustaf Fröding kunde hösten 1896 bli åtalad för osedlighet för sin dikt ”En morgondröm”. Den typen av sedlighetslagstiftning har vi gjort oss av med och i dag kan man publicera nästan vad som helst, och yttrandefriheten har många tillskyndare.

Det är bra. Men i stället har vi fått en annan typ av inkvisition, där man döms för fel åsikter och där domen inte är juridisk utan kulturell. Och domen drabbar inte den enskilda åsikten enbart, utan hela personen. En åsikt fel och hela du blir paria.

Människor med konstiga liv och med fel åsikter, till och med förfärliga åsikter, kan vara stora konstnärer och skapa bestående verk. De verken måste man kunna bedöma och berömma utifrån deras konstnärliga värde och prisa konstnären för det goda han eller hon gjort – och sedan i andra sammanhang kritisera handlingar, övertygelser eller livsstil.

Det är ödeläggande för konsten om den först måste filtreras politiskt.

Detta gäller åt alla håll, också oss som är kristna. Jonas Gardell har i sina böcker om Gud och om Jesus drivit tankar som undergräver biblisk kristendom, och han har som gayaktivist stått i fronten för en förändrad syn på sexualitet och äktenskap.

Men det innebär inte att den som är kristen därför måste förneka eller förminska Jonas Gardell som framstående skönlitterär författare. Min bedömning av hans teologiska eller etiska övertygelser är en sak, min bedömning av hans författarskap en annan. Det är ju inte bara de som tänker som jag som kan skriva stor litteratur; det kan också de göra som intar motsatta positioner.

De gåvor vi har som människor kommer från Gud och en gudabenådad – ja, det är det riktiga uttrycket – konstnär kan skapa stora verk med hjälp av de gåvorna, oavsett om man erkänner Gud eller revolterar mot honom.

Den här sammanblandningen av olika frågor gäller inte bara för konsten, utan går igen på fler områden. För att duga, för att få bidra och vara med, för att kunna uppmärksammas måste du först stämma in i kulturens trosbekännelse på ett antal punkter. Det är ju detta tänkande som ligger bakom diskussionen i Falun, om kommunen kan hyra lokaler av en kyrka som har egna övertygelser i synen på äktenskapet.

I sådana här frågor blir motsägelserna i samtiden uppenbara. Vi förnekar att Gud finns, betraktar moraliska övertygelser som sociala konstruktioner och lägger ner stor möda på normkritik och de-konstruktion av traditionella värderingar.

Samtidigt skapar vi ett trångt samhälle med en ny sorts kvävande moralism som ingen får avvika ifrån.

Men i stället har vi fått en annan typ av inkvisition, där man döms för fel åsikter och där domen inte är juridisk utan kulturell. Och domen drabbar inte den enskilda åsikten enbart, utan hela personen.

Kyrklig profil erkänner sexköp

Brott. En man som varit aktiv i den frikyrkliga sfären har utretts av polisen för brott mot sexköpslagen... torsdag 4/6 10:37

Nya bevis för att Planned Parenthood sålde fosterdelar

USA. Fakturor och videoinspelade förhör med Planned Parenthood-personal styrker misstankarna om att... torsdag 4/6 10:00

Självbestämmande enligt folkrätten är något man förtjänar

Israelkommentar Självbestämmande i enlighet med folkrätten ges till ett folk/nation som har en distinkt historia,... torsdag 4/6 00:10

Samtal om Gud under en Uber-färd

Missionsglimten Jordanien Det är en Uber. Alltså inte en vanlig gul taxi. Gul taxi innebär bönematta fastkilad i bildörrens... torsdag 4/6 00:00

Fyra aktuella frågor till SMR:s nya generalsekreterare

Personporträtt. I sin nya roll som generalsekreterare kommer Charlotta Norrby att få hantera många frågor, av vilka...