Regeringen i Österrike har nu lagt fram ett förslag om tvångsvaccinering av alla landets medborgare som är över 18 år. Förslaget stöds av en majoritet i parlamentet och träder i kraft i februari. Den som vägrar låta sig vaccineras riskerar höga böter. Österrike blir därmed det första landet i Europa som inför vaccintvång.
Pragmatiskt är det enkelt att förstå tvångsivrarna. Vaccinet är ett effektivt motmedel mot svår sjukdom och död.
Principiellt, däremot, är det en farlig väg som Österrike väljer att gå. Om staten, utifrån pragmatiska argument, ges bestämmanderätt över våra kroppar ställer vi dörren på glänt mot en obehaglig framtid. Vad kommer nästa generation politiker att använda den möjligheten till?
Det finns goda argument för att vaccinera sig mot covid-19. Men vaccintvång är en helt annan fråga, som handlar om individens frihet i förhållande till staten.
Den svenska Regeringsformen kapitel 2 paragraf 6 säger: ”Var och en är gentemot det allmänna skyddad från påtvingat kroppsligt ingrepp.” Det innebär att det finns ett lagstadgat skydd mot tvångsvaccinering i Sverige. Men det är ett skydd som behöver bevakas, för skyddet är inte absolut.
Regeringsformen kapitel 2 paragraf 20 ger nämligen staten – under bestämda villkor – möjlighet att inskränka skyddet av den kroppsliga integriteten.
Frågan hänger dessutom nära samman med en annan fråga som vi i Sverige har ett komplicerat förhållande till: frågan om samvetsfrihet. Utifrån en ogrundad misstänksamhet att aborträtten skulle vara hotad – trots att abortlagen helt oreserverat stöds av samtliga partier i riksdagen – har frågan om samvetsfrihet gång på gång avförts från dagordningen.
I frågan om vaccintvång kommer den tillbaka som en bumerang och träffar oss i nacken. Är det ett giltigt argument för en medborgare att hänvisa till sitt samvete för att slippa vaccin? Kan vårdpersonal tvingas att utföra tvångsvaccinering eller har de samvetsfrihet? Eller skulle en del vårdpersonal i ett sådant läge stå inför ett dubbelt tvång: att mot sitt eget samvete tvingas vaccinera en person – som mot sitt eget samvete tvingas bli vaccinerad?
Coronakrisen har på flera områden visat hur lätt dagens politiker låter också de allra tyngsta demokratiska principer – som religionsfrihet och mötesfrihet – sättas på paus utifrån pragmatiska argument. Därför är det så viktigt att vi håller principdiskussionen om individens friheter och rättigheter levande, inklusive rätten till samvetsfrihet.