Ett nytt bud ger jag er: att ni ska älska varandra. Så som jag har älskat er ska också ni älska varandra.
Johannesevangeliet 13:34

Världen idag

Många människor verkar i dag sätta likhetstecken mellan att vara en etisk människa och att vara just vred: vred över förtryck, ojämlikhet och orättvisor, skriver Stefan Gustafsson. På bilden syns de demokratiska presidentkandidaterna Joe Biden (t v) och Bernie Sanders (t h). Foto: Chris Carlson/AP/TT

De arga är de goda i dagens politiska klimat

Ledare · Publicerad 00:00, 11 mar 2020

Nyss hemkommen från USA har jag färska intryck från den amerikanska politiska debatten. På ena sidan återfinns president Trump som fortsätter att driva sina kampanjer och sin politik via Twitter, vilket är ett säkert sätt att undvika seriös analys och precisa resonemang. Presidenten är i det närmaste gränslös och drar sig inte för att till och med håna sina motståndares utseenden. Mike Blomberg, innan avhoppet som demokratisk presidentkandidat, är bara den senaste i raden att bli utsatt för sådana barnsliga påhopp. Det relaterar mer till högstadiets skolgård än till politik på världsnivå.

På den andra sidan mullrar vänstermannen Bernie Sanders, en av Demokraternas två återstående presidentkandidater. Sanders är inte bara, för att vara amerikansk politiker, osannolikt långt ut på den politiska vänsterkanten och benämner sig själv som socialist; han är också ständigt arg.

Precis som Trump har han en armé på sociala medier som alltid är beredd att uttrycka hån och förakt mot motståndare och som är oberörd av sådana struntsaker som fakta, allsidighet, sinne för proportioner och insikt om de politiska frågornas inneboende komplexitet. Men arg är han.

Det finns förstås mycket i USA och i världen att vara arg på. Som kristna känner vi till både profeternas och Jesu vrede över ogudaktighet, orättfärdighet och ondska. Men vrede har en förmåga att förblinda oss, om den inte är insatt i ett större sammanhang av mening, försoning och hopp. Intrycket är att Sanders och rörelsen runt honom – i hög grad unga människor – appellerar mer till vreden över sakernas tillstånd än till hoppet om en bättre värld.

Många människor verkar i dag sätta likhetstecken mellan att vara en etisk människa och att vara just vred: vred över förtryck, ojämlikhet och orättvisor. Här liknar vår tid det revolutionära 60-talet. På ytan ”Flower Power” och ”Make Love not War”, men under ytan den oförsonliga vreden som är så mycket bättre på att slå sönder än på att bygga upp.

På ett liknande sätt är vår tids värdeord respekt, kärlek och tolerans, samtidigt som vi kontinuerligt förgiftar samtalet med förakt och polarisering och finner glädje i att krossa våra fiender. Att vara etisk – att vara god – har för många blivit liktydigt med att vara arg.

Det är intressant att jämföra det med Nya testamentet. Paulus talar i Galaterbrevet om vad som präglar oss människor, lämnade åt oss själva: ”otukt, orenhet, liderlighet, avguderi, trolldom, fiendskap, strider, ofördragsamhet, vrede, intriger, splittringar, kätterier, maktkamp, dryckenskap, utsvävningar och annat av samma slag.” Den som är kristen förvånas därför knappast över dagens samhällsutveckling.

Paulus ställer sedan upp en kontrast till den naturliga människans liv, nämligen det liv som är fött och präglat av den helige Ande: ”Men Andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning.”

Kristen tro definierar alltså inte den etiska människan ur vredens perspektiv, utan utifrån kärleken.

I 1 Petrusbrevet 3 står det: ”Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp. Men gör det ödmjukt och respektfullt i medvetande om er goda sak, så att de som talar illa om ert fromma liv i Kristus får skämmas för sitt förtal.”

Här kombineras kallelsen att argumentera för sanningen, stå för övertygelser med uppmaningen till ödmjukhet och respekt gentemot andra. Den inställningen behövs, både i kyrkan och i politiken, på båda sidor av Atlanten.

Vrede har en förmåga att förblinda oss, om den inte är insatt i ett större sammanhang av mening, försoning och hopp.

Inflytelserik fransk filosof anklagas för pedofili i ny bok

Frankrike. Var den franska filosofen Michel Foucault, som är känd för sina reflektioner kring maktstrukturer... söndag 11/4 12:00

Renhetskultur är något helt annat än hederskultur

Ledare De senaste månaderna har man från flera håll försökt att kleta begreppet ”hederskultur” på Sveriges... lördag 10/4 00:00

Allt färre amerikaner är kyrkligt aktiva

USA. Antalet amerikaner som är medlemmar i någon kyrka, synagoga eller moské blir allt färre, enligt en... lördag 10/4 16:00

Ett osannolikt men avslöjande samtal med en jordansk chaufför

Israelkommentar Att verkligheten och rapporterna från Israel sällan stämmer är vi här i Israel vana vid, men ibland...

Liberalteologin urholkar bibelns gudomliga inspiration

Bibeltro eller bibelkritik (del 2/4). Utifrån bibliskt perspektiv kan man knappast betrakta liberalteologin som kristen, eftersom den...
Podcasts
Följ Världen idag i sociala medier