Krönika

Våga utmana och konfrontera

Den viktigaste utmaningen för den kristna församlingen är att berätta om evangeliet för alla människor, både i Sverige och i olika delar av världen. Mission, församlingsgrundande och evangelisation behöver vara överst på dagordningen för oss kristna.
Därför är det tragiskt att se att i många kristna sammanhang har mission och evangelisation ersatts av ett allmänt socialt biståndsengagemang, den tydliga förkunnelsen om omvändelse, Jesus död och uppståndelse, Jesus som enda vägen till Gud – har ersatts av en luddig form av kulturkristendomen där budskapet i stort sett handlar om att vara snäll, för Jesus var ju snäll.
Det ligger som en förlamande våt filt över kristna kyrkan i Sverige, en benägenhet att vara rumsren, välanpassad med politiskt korrekta åsikter om det mesta.
Att vinna världens gillande och applåder tycks ibland vara högsta mode, och att inte stöta någon tycks vara högsta formen av evangelisation. Men problemet är att den kristendom som är så tolerant och har ett så högt tak, den lockar inte till omvändelse, engagemang och att ge sitt liv. Ju högre taket blir i kyrkorna, och ju mer godkänd man blir av kommunstyrelsen och länsstyrelsen, ju tommare tycks kyrkorna bli.

Och det är ju egentligen det gamla statskyrkosystemet som lever vidare i en modern tappning. Den kyrka som söker världens godkännande är en statskyrka, där lojaliteten mot statsmakten och samhällets värderingar kan vara starkare än lojaliteten till Gud och hans ord. Och vi behöver se upp i pingstkarismatiska och evangelikala sammanhang så att detta inte smyger in genom bakdörren.
Men det äkta evangeliet är radikalt, och oerhört utmanande. Det handlar nämligen om att Jesus är Herre, det är inte kejsaren som är herre. Och detta är lika konfrontativt i dag i den västerländska kulturen, som det var i romarriket för 2000 år sedan.
Historien visar att när den kristna kyrkan är utanför maktens centrum som den har störst möjlighet att vara salt och ljus. När den allierar sig med statsmakten blir den på ett eller annat sätt korrumperad.

Den liberala teologin där man plockade bort det övernaturliga i kristendomen var kyrkans anpassning till upplysningstänkandet och det moderna samhället. Upplysningstänkandet är den kulturform som fortfarande dominerar i västvärldens näringsliv, politik, vetenskap – människans förnuft är i centrum och en uppenbarelse från Gud är utesluten.
Nu lever vi i ett samhälle som präglas av en mix av upplysningstänkande och postmodernitet. Postmodernitet finns i många förpackningar men en variant är relativiseringen av moral och sanning. En kristen tro kan inte anpassas till det postmoderna paradigmet. Det medför att kristen tro reduceras till ett debattinlägg bland andra inlägg, Jesu sanningsanspråk revideras.
Vi behöver förstå vår samtid för att kunna presentera evangeliet på ett relevant sätt. Men det innebär också att utmana och konfrontera det moderna samhällets ideologier.

Stefan Swärd
filosofie doktor i statskunskap och styrelseordförande i Evangeliska frikyrkan
Blogg: www.stefansward.se

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS