Krönika
Information kan rädda liv
De som har läst mina tidigare texter vet att jag brinner för ofödda människors rätt till liv. Som en följd därav, har jag de senaste åren demonstrerat på gator och torg genom att visa upp autentiska bilder på ofödda barn, som har dödats genom abort. Tack vare detta engagemang har jag mött många människors tankar kring abort. En sak har slagit mig gång efter annan. Förvånansvärt många tycks sakna den mest elementära kunskap om graviditetsförlopp och fosterutveckling.
Alla tycks veta vad som krävs för att en befruktning ska äga rum, samt efter hur lång tid ett barn föds. Däremot förefaller tiden däremellan vara höljd i en mystisk dimma.
Detta kan ta sig rent tragikomiska uttryck. Som när jag demonstrerade i Göteborg förra våren. En upprörd ung kvinna menade bestämt att jag manipulerade och ljög. Med hjälp av en helt ordinär gravidtidning försökte jag förklara för henne hur det ofödda barnet de facto utvecklas. Som svar avbröt hon mig och slet tidningen bryskt ur handen på mig med en arg kommentar om att hon skulle se "vad för slags propagandaskrift jag kom med". När hon såg att det var en tidning hon kunde hitta i valfri kiosk blev hon tyst. Att basera en okuvlig abortliberal inställning på okunskap och rena villfarelser är hon inte ensam om. Detta verkar snarare vara regel än undantag.
De flesta som är för abort vill gott. De föreställer sig att människor varken lever eller är just människor före födelsen. Med en sådan uppfattning är det enkelt att hävda kvinnors rätt till abort på godtyckliga grunder. Vad vi står inför här är alltså ett kunskapsproblem. Vi behöver en folkbildningssatsning på bred front i samhället. Målet måste vara att ingen ska vara ovetande om hur människolivets början ser ut. Om vi ser nyktert på situationen, torde det vara uppenbart för envar att det vi har gjort hittills inte har fungerat. Frikostigt utdelande av preventivmedel och hedonistiskt inriktad sexualupplysning har vi redan försökt med i flera decennier utan önskat resultat.
På en punkt är trots allt abortmotståndare och många abortliberaler ense; varje abort är ett misslyckande. Där har vi en minsta gemensamma nämnare. Låt oss då utgå ifrån den! Utarbeta en utbildningsstrategi med neutral, saklig och faktafokuserad undervisning om fosterutveckling och graviditetsförlopp. Ta upp ämnet i skolan i samband med biologiundervisning om människans anatomi och utveckling. Tala om abort och dess inverkan på såväl barnet som på mamman och pappan på sexualundervisningen. För samtal om vad en graviditet innebär bortom befruktningen när preventivmedel skrivs ut på ungdomsmottagningarna.
Alla som är i fertil ålder måste ha grundläggande information om dessa ting innan de ens riskerar en oplanerad graviditet. På så vis skulle vi troligen kunna rädda livet på många ofödda och samtidigt skona deras föräldrar från den ångest och smärta varje abort medför. Abortideologer som Birgitta Ohlsson och Gudrun Schyman vet sannolikt redan hur barnets utveckling ser ut. Hur de trots detta har samvete att argumentera för en utbredd fri abort är en fråga jag inte vet, men skulle vilja ha, svaret på.
Nasrin Mosavi Sjögrenstudent och samhällsdebattör
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP