Vilken onaturlig orsak dödar flest personer i Judéen och Samarien? Många hade automatiskt svarat terrorismen, eller konflikten. Men enligt ledaren för bosättarrådet Yossi Dagan är svaret: trafikolyckor.
Dödstalen stiger, och för några år sedan inledde Dagan i samarbete med arabiska samhällsledare en kampanj riktad mot judar och araber, där man satte upp stora plakat längs vägarna med följande text på hebreiska och arabiska: ”Judar och araber vill komma tryggt hem.”
Bosättarna är vana vid de dagliga terrorangreppen i form av brandbomber och stenkastning mot deras bilar. Men det är i allt högre grad trafiken som oroar mest.
Förra fredagen var familjen Moded på väg till sabbatsfirande när de bakom en kurva plötsligt såg en bil stå med bredsidan mot dem i deras egen körbana. 19-årige Ziad Shalesh hade bestämt sig för att göra en U-sväng över helstruken mittlinje.
Han själv och hans kamrat Ahmad Salem dödades ögonblickligen, tillsammans med Halalis och Tov Modeds sexårige son. Deras nioåriga dotter dog av skadorna dagen efter, och även fostret som Halali bar på miste livet. Halali själv ligger fortfarande i koma och Tov är svårt skadad, men vid medvetande.
Bilen som Ziad körde var en så kallad mahstubot, som betyder ”struken” – det vill säga att den har strukits från alla listor eftersom den var utdömd. Bilar som har varit med i en olycka i Israel säljs ofta som reservdelsbilar och hamnar ofta till slut i det palestinska självstyret (PA). Där fixas de upp så att de startar och kan köra, men de skulle definitivt aldrig ha klarat ett EU-test.
Ibland sätts delar från olika bilar samman för att skapa ett nytt fordon, men det vibrerar och skakar och bilarna drar åt alla håll. De är livsfarliga. Mashtubot är billiga och därför attraktiva bland unga palestinska araber.
Förutom livsfarliga fordon är kraven som ställs på körlektioner i PA långt ifrån tillfredsställande. När dessutom körkulturen är aggressiv och trafikreglerna i stort sett ignoreras, är det inte att undra på att utgången ofta blir dödlig.
Problemet förvärras av bristande polisövervakning i PA, samt att när israelisk polis stoppar en överträdare har de begränsad myndighet att avkräva vederbörande ansvar då överträdarna bor i PA-områden. Tar man ifrån dem körkortet, kör de lika bra (eller dåligt) utan.
Dessutom är det så att om polisen tar upp jakten på en överträdare kan palestinska araber bara köra in i ett A-område (under PA-kontroll) och därmed avslutas jakten.
Men det är faktiskt araberna själva som lider mest; de flesta offer är araber. Således var de arabiska samhällsledarna tacksamma över Dagans initiativ. Däremot bad de om att deras namn inte skulle offentliggöras – de var rädda för hämndaktioner från PA-ledningen eftersom de samarbetade med Israel.
Låt detta sjunka in: De var rädda för hämndaktioner eftersom de ville rädda i huvudsak arabiska liv. Detta visar återigen vilken destruktiv roll PA spelar i denna konflikt.
PA:s destruktiva agenda till trots kvarstår detta enkla faktum: Judar och araber vill komma tryggt hem.
Tumme upp
För aliyasiffrorna för 2021. Efter en nedgång under 2020 (med 22 000 nya immigranter), är man nu uppe i 27 000. Den största ökningen kommer från Argentina, USA (4 000) och Frankrike (3 000).
Tumme ner
För regeringskoalitionens beslut att ta bort säkerhetsvakterna runt Benjamin Netanyahus fru och barn. Även om detta är en standardprocedur påstår Netanyahu att hoten mot dem är verkliga, och med tanke på kontroverserna runt hans person, nationellt och internationellt, kan man förstå det.