Men jag vet att min återlösare lever, att han till sist ska träda fram över stoftet.
Job 19:25

Världen idag

David Ekerbring, pastor, församlingen Agape, Norrköping Foto: Arkiv

Vid sidan av att älska Herren av hela hjärtat är detta Herrens syfte med oss.

Inför söndag · Publicerad 00:00, 22 okt 2020

Ps 68:5–7

I stort sett ofrånkomligt, svårt och underbart, skapat av Gud för Gud och människa. Så kan man kortfattat beskriva helgens tema: att leva tillsammans.

Den ende, sanne, levande Guden är i sig själv en relation. Fadern, Sonen och den helige Ande lever i total enhet. Jesus ber att vi ska vara ett såsom Gud är ett. Han satte ribban högt. Kan man överhuvudtaget tänka sig en högre standard på relation och enhet att sträva efter?

Johannes förtydligar utan att sänka ribban: ”Genom att han gav sitt liv för oss har vi lärt känna kärleken. Så är också vi skyldiga att ge våra liv för våra bröder. Om någon har jordiska ägodelar och ser sin broder lida nöd men stänger sitt hjärta för honom, hur kan då Guds kärlek förbli i honom? Kära barn, låt oss inte älska med ord eller fraser, utan i handling och sanning (1 Joh 3:16–18).

Detta vill Gud ska ske i våra församlingar, i våra familjer och genom våra liv – att Guds kärlek får händer och fötter, öron och munnar. Att många ska få se vem Jesus är när de får en upplevelse av Guds kärlek genom troende människor. Vid sidan av att älska Herren av hela hjärtat är detta Herrens syfte med oss. Detta är vad han befaller oss att göra: att älska människan intill som oss själva.

Till romarna beskriver Paulus det så här: ”Vi som är starka är skyldiga att bära de svagas svagheter och inte tjäna oss själva. Var och en av oss ska tjäna sin nästa till hans bästa och hans uppbyggelse. Kristus tjänade ju inte sig själv” (Rom 15:1–3a).

Nu skulle man kunna försöka sig på en trevare att komma undan lite genom att argumentera med Paulus att jag inte är stark. Det är så klart inte du och jag som ska vara starka, utan allt beror på Guds nåd och mäktiga kraft som verkar Guds goda vilja i och genom oss. Vi behöver bara vilja och våga ställa oss till Guds förfogande.

Jag förestår en lokal församling som heter Agape, som ju är det grekiska ordet för Guds kärlek. Till församlingen har jag gett visionen av vad det betyder att vara och leva agape i följande formulering: ”Lev för andra, lev för varandra.” Det är riktningen på Guds kärlek.

Det är i stort sett ofrånkomligt att inte leva tillsammans med andra, eftersom allt är ordnat så att vi i små och stora system lever tillsammans. Vi lever i mer eller mindre välfungerande relationer, djupa eller grunda.

Efter att ha jobbat med människor och deras relationer till Gud och andra människor hela mitt yrkesverksamma liv, vet jag numera att detta att leva tillsammans är bland det både svåraste och mest underbara vi kan uppleva.

Hur underbar är inte värmen, pirret och energin i kärleken? Jodå, det är gott. Men hur fantastiskt är det inte att driven och uppfylld av Guds kärlek i Jesu efterföljd osjälviskt ge av sig och sitt till någon annan? Det är gudomligt.

Att leva tillsammans blir svårt när vår förväntan och vår upplevelse inte harmonierar. Det kan man lägga till rätta genom att med hjälp av ödmjuk kommunikation nå fram till varandra.

Men för oss var det omöjligt att kunna rätta till gapet mellan oss och Gud. Det kunde bara Gud åtgärda. Gud, i sin kärlek till oss, försonade oss med sig själv genom Jesu död och uppståndelse.

Bön:

Gud, hjälp oss att i din kärlek leva tillsammans med dig och varandra. Amen.

Mer förskola kan inte lösa språkproblemen

Ledare Det finns i Sverige cirka 520 000 barn i förskoleåldern, alltså mellan 1 och 5 år. Av dessa är alla... lördag 5/12 00:00

Regeringskris nära i Israel – ytterligare ett val kan vänta

Tvist. Framtiden ser alltmer oviss ut för Israels bräckliga regeringsbygge. Premiärminister Benjamin... lördag 5/12 07:00
E-tidning
Senaste magasinen