Sänd ditt bröd över vattnet för med tiden får du det tillbaka.
Predikaren 11:1

Världen idag

Inget kommer att hända om inte vi är törstiga.

Inför söndag · Publicerad 00:20, 14 jan 2021

Joh 2:1–11

Evangelietexten den här helgen är från bröllopet i Kana. Jesus, helt utan åthävor och till synes lite motvilligt, visar med all tydlighet hur fullständigt i kontroll han är över skapelsen och naturlagarna, när han låter vatten förvandlas till vin. Jesus är så mycket mer och större än någon av oss förstår.

Den dagen närmar sig då alla ska erkänna honom som den han är. Han är livets källa.

För att få del av livet och kraften i den källan krävs ett samarbete mellan oss och Gud. Inget hade hänt om inte tjänarna på festen hade lytt Marias råd att göra exakt vad Jesus sade till dem att göra. Samma regel gäller för oss i dag. Tjänarna fyllde, på Jesu befallning, sina krukor med vatten och gick in för att servera. Hade inget mirakel skett hade det blivit en katastrof.

Har du utsatt dig för en sådan situation på sistone? Låt det vara ett exempel för oss på trons lydnad.

Om vi en varm sommardag blir riktigt törstiga, inte går vi och sätter oss framför en skärm för att släcka vår törst, utan vi går till kranen i köket och dricker uppfriskande kallt vatten. Denna självklarhet verkar dock inte alltid lika självklar när det kommer till det andliga. Är Gud tyst, eller Bibeln stängd? Har vattnet sinat, eller tiden i gemenskap men den helige Ande ätits upp? Har kraften tagit slut, eller är det för sällan vi agerar i trons lydnad?

Bibelordet får svara. ”Han som inte skonade sin egen Son utan utlämnade honom för oss alla, hur skulle han kunna annat än att också skänka oss allt med honom?” (Rom 8:32).

”Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Far, som i Kristus har välsignat oss med all andlig välsignelse i himlen!” (Ef 1:3).

Ljumhet och nöjdhet stoppar skeendet. Det hade inte blivit något mirakel på bröllopet i Kana om ingen hade varit törstig och bett om mer. Det är likadant i dag. Jesus sade: ”Om någon är törstig, kom till mig och drick!” (Joh 7:37). Jesus är livets outsinliga källa, men han tar inte för givet att vi är törstiga.

Inget kommer att hända om inte vi är törstiga. Låt oss vara det, också för den här världens skull.

”Men den som dricker av det vatten jag ger honom ska aldrig någonsin törsta. Det vatten jag ger blir en källa i honom med vatten som flödar fram till evigt liv” (Joh 4:14). Låt oss inte hålla tillbaka utan vrida på hjärtats kran och låta många dricka av det eviga livets källa. Var som Maria på bröllopet i Kana, som tog tillfället i akt att säga något om Jesus, att uppmuntra människor att tro på honom. Låt Jesu kärlek bli till osjälviska kärlekshandlingar.

När vi blir många som ställer oss sida vid sida och låter det levande vattnet strömma fram, samtidigt som Gud låter det regna välsignelse över oss, kan det bli som den dubbla strömmen som bryter fram och verkligen når långt.

Hesekiel profeterar om att allt får liv där den dubbla strömmen rinner fram.

Jesus är livets källa. Källan bor inom varje pånyttfödd troende. Låt oss vara törstiga på mer. Låt oss tillsammans ge det vidare.

Bön:

Gud, hjälp oss att precis som på bröllopet i Kana aktivera vår tro på dig så att din kraft blir förlöst och känd. Amen.

I Guds närhet skapas en innerlig längtan efter att bli mer lik Jesus Kristus.

Ledarkrönika I församlingsgemenskapen sker tillväxt och fruktbärande i våra liv. För att detta ska ske är... torsdag 28/1 00:30

Därför vaccinerar inte Israel de palestinska araberna

Israelkommentar Israels framgångsrika vaccinations­kampanj mot corona­viruset har fått stor uppmärksamhet världen... torsdag 28/1 00:20
E-tidning
Senaste magasinen
Följ Världen idag i sociala medier