Ingen är som du, Herre. Du är stor, och stort och mäktigt är ditt namn.
Jeremia 10:6

Världen idag

Bibeln är från början till slut en målning av Jesu ansikte.

Gästkrönika · Publicerad 00:01, 1 mar 2017

Återigen har bibelsyn och bibelbruk diskuterats häftigt mellan olika varianter av bibeltro där man har examinerat varandra hårdhänt. För mig har det varit svårt att uppbåda något engagemang i frågan om Adam och Eva var två individer eller en beskrivning av mänskligheten. Jag har fullt upp med att hjälpa Adams och Evas sentida ättlingar tillbaka till rätt väg.

Slarvigt? Liberalt? Det får man gärna säga. Jag vet på vem jag tror. När-var-hurfrågorna är jag inte lika kaxig att besvara.

Men det mest fantastiska jag någonsin hört om bibelsyn var en föreläsning för mer än trettio år sedan av biskopen Bo Giertz från Göteborg. På grund av hans kvinnoprästmotstånd avfärdades han av många som en mörkerman, en typisk svartrock från Västkusten. Men så här sa han – fritt ur mitt minne:

Bibeln är från början till slut en målning av Jesu ansikte. Den fungerar som gamla paradmålningar med en mängd olika attribut som omger den avbildade personen. På den här målningen finns det en spännande liten bakgrundsscen i övre vänstra hörnet. Det är en trädgård med två nakna människor. Den nyfikne tar då fram luppen och försöker se detaljerna.

Vad får man då se under luppen? Jo, hårstrecken efter penseln! Det här är en målning. Inte ett fotografi där man kan göra förstoringar och få ut mer information.

Giertz gick vidare och förklarade att han finner två huvudlinjer i bibelsynen: rationalister och troende. Rationalisterna sönderfaller i två motsatta grupper: liberalteologerna (som vill avvisa texterna som ovetenskapliga i västerländsk mening) och de bokstavstroende (som hävdar att texterna kan bevisas vetenskapligt).

Motsatsen till rationalisterna – de som behandlar porträttet av Jesus som en fotografi i stället för en oljemålning – är hos Giertz de troende. Det är de som accepterar att Gud har valt att berätta på ett sätt han själv vill. Det är en sanning och den är berättad för alla människor i alla tider, men när man försöker pressa texten på mer än den talar om gör man våld på den, menade Giertz.

En annan biskop, engelsmannen och teologen Tom Wright har i Baptist News nyligen beskrivits som en räddare av den nytestamentliga teologin. Han har bättre än någon annan argumenterat för rimligheten i att tro på Jesu uppståndelse. Men han går hårt åt vår västerländska individualisering av evangeliet, där vi enligt Wright har platoniserat vår eskatologi (genom att göra en icke materiell himmel till målet för vår tro); vi har moraliserat vår antropologi (genom att göra ett missat ”gärningskontrakt” till kärnpunkten i människans problem); och vi har gjort vår soteriologi, läran om frälsningen, hednisk (genom att ersätta det revolutionära Guds rike med en icke biblisk vision av himmel och helvete).

Wright argumenterar för att Jesu kroppsliga och historiskt verkliga uppståndelse är den verkliga starten för Guds rikes revolution. Poängen är inte att individer ska upp till himlen, utan att himlen kommer ner till jorden. (Läs gärna Uppenbarelseboken en gång till för detta är vad som står i texterna som vi ofta har platoniserat).

Ja. Det finns sannerligen större problem i bibeltolkandet än gåtan Adam och Eva.

Det finns sannerligen större problem i bibeltolkandet än gåtan Adam och Eva.

Hur kan vi se på när antisemitismen tilltar?

Ledare Judar i Europa Hela 90 procent av judarna i Europa anser att antisemitismen har tilltagit de senaste fem åren. De alarmerande siffrorna presenteras i en ny studie...