Prisa vår Gud, ni folk, låt hans lov ljuda högt, för han gav liv åt vår själ och lät inte vår fot vackla.
Psaltaren 66:8–9

Världen idag

Korskyrkan i Örkelljunga har inte gått i dvala

Profetiska tilltal, bön och Andens ledning har format Korskyrkan i Örkelljunga till en församling som vågar ta steg i tro. Därför slutar de inte heller att sträcka sig ut för att nå nya människor under pandemin.

– För oss är det övernaturliga naturligt, säger Helena Lordhem, organisationsansvarig i församlingen.

Församlingsliv · Publicerad 07:00, 19 mar 2021

All kyrklig verksamhet har påverkats av de restriktioner som följt i pandemins spår, så även pingstförsamlingen Korskyrkan i Örkelljunga.

– I början gjorde vi som de flesta andra. Vi ställde inte in, vi ställde om, säger Helena Lordhem.

Regeringens beslut från i höstas, att max åtta personer får samlas, innebar ännu en utmaning.

– Begränsningen på 50 personer var hanterbar, men då blev det problematiskt, säger Helena.

Under en period fokuserade församlingen på att hålla i gång det man anser vara grunden till allt.

– Bönen är vår puls, säger Kristina Rehn, assisterande pastor i församlingen.

Efter nyår har församlingen skapat nya möjligheter.

– Alla saknade gemenskapen, inte minst barnen saknade kyrkan, säger församlingens pastor Timo Lordhem.

Lösningen blev sex möten fördelade över två helger med åtta gudstjänstbesökare per tillfälle, där man får boka sin plats.

Församlingen har en tydlig vision om att knyta nya kontakter för att nå människor med evangeliet. När Världen idags reporter är på besök har man nyss avslutat utomhusarrangemanget ”Barnens dag”. Temat utgick från bibelberättelsen om David och Goliat och närmare 25 familjer i utspridda grupper följde ledtrådar, löste uppgifter samt bjöds på korv med bröd.

– Det kom folk som vi aldrig sett innan, berättar Helena.

1998 tackade makarna Timo och Helena Lordhem ja till den kallelse som tog dem till nordvästra Skåne och Örkelljunga. Den första tiden blev på olika sätt en prövande tid, med mycket ideellt arbete i en församling som på den tiden hade betydligt färre medlemmar jämfört med i dag.

– Jag längtar inte tillbaka till minus i budgeten, men Gud gjorde många mirakler under den tiden. Det Gud beställer, det försörjer han, säger Timo.

Sedan dess har mycket hänt. Berättelsen om hur den växande församlingen fick tillgång till sin nuvarande lokal, en gammal möbelaffär, är en berättelse som började med bön.

– Vi i församlingen blev ombedda att gå hem och be i stället för att diskutera. Detta gjorde att beslutet kunde fattas i enhet, eftersom Gud talar när vi söker honom, berättar Kristina.

Berättelsen om tillkomsten av den nya kyrkan handlar även om att agera frimodigt i tro.

– Vi bad och en dag upplevde vi att vi skulle skicka ett brev till ägaren. Jag upplevde starkt hur den helige Ande dikterade brevet, det blev rena rama tiggeribrevet, berättar Helena.

Hur mottogs ert ”tiggeribrev”?

– Han blev så berörd att han tackade oss flera gånger, fast det var vi som skulle tacka honom, säger Helena.

I dag förfogar församlingen över en ändamålsenlig lokal som bland annat innehåller kyrksal, källare med barnrum och ungdomslokal med grejer som biljardbord och läskbar.

– Vi fick en fantastisk deal som gav oss möjlighet att disponera vår nuvarande församlingslokal, säger Timo.

Församlingen bad under en tid även för en vision om att ägna sig åt utlandsmission, utan att ha någon aning om vart den missionen skulle riktas.

Plötsligt upplevde några i församlingen att man skulle stödja en rysktalande messiansk församling i Israel. Helena drömde en dröm där hon rent fysiskt kände doften av blommande mandelträd, en företeelse som Bibeln talar om med profetisk innebörd.

– Jag väckte Timo mitt i natten och berättade för honom att vi ska åka till Israel. I den stunden undrade han vad jag höll på med, säger Helena och skrattar.

Församlingen fick kontakt med Per-Inge Storm, dåvarande ansvarig för den svenska delen av Internationella kristna ambassaden i Jerusalem, som lovade att hjälpa till. Men efter en tid avled Per-Inge Storm och församlingen började fundera på om man möjligen hört fel från Gud.

– Men vi bokade en resa till Israel och tänkte att Gud får leda oss, säger Timo.

Väl på plats i Israel fick makarna Lordhem uppleva Guds kraft. De fick vara med om omständigheter och sammanträffanden som egentligen borde vara ”en på miljonen” att det kan hända. Den oplanerade resan blev med Guds ledning perfekt planerad och visionen om utlandsmission en verklighet.

– För oss är det övernaturliga naturligt, förklarar Helena.

Korskyrkan i Örkelljunga önskar vara en församling där människor vågar tjäna och betjäna i de profetiska gåvorna.

– Det värsta som kan hända är att det blir fel och då får man backa på den saken, säger Helena.

Tro på och tillit till Gud är kännetecken som församlingen önskar ha.

– Vi vill lyssna på Gud och låta Gud leda oss, säger Kristina.

Det Gud beställer, det försörjer han.
För oss är det övernaturliga naturligt.

Korskyrkan Örkelljunga

Grundad: 1940.

Samfund: Pingst (från början en fribaptistförsamling).

Antal medlemmar: 77 personer.

Håll ett vakande öga på nya enpartiregeringen

Ledare Så har då Magdalena Andersson till slut tillträtt ämbetet som statsminister, och står för första... lördag 4/12 00:00

Viktig markering när Sveriges biskopar tog Israel i försvar

Ledare Kyrkomötets beslut att utreda folkrättsbrott i Israel och den palestinska myndigheten (PA) speglar... fredag 3/12 00:10

Ser regeringen hoten mot landsbygden?

Ledare Det blev en ny minister med ansvar för landsbygdsfrågor: Anna-Caren Sätherberg, tidigare... fredag 3/12 00:00
E-tidning
Världen idag är en obunden nyhets­tidning på kristen grund. Tidningen kommer ut tisdag–lördag. Fredags- och lördagsutgåvorna publiceras endast digitalt.
Senaste magasinen

Signe delar frimodigt sin tro på Youtube

Ung Videoblogg. Signe Jansson försökte till varje pris gömma undan sin kristna tro under sin skolgång. Men en enkel...
Senaste avsnitten:
Följ Världen idag i sociala medier