Anförtro dina verk åt Herren, så har dina planer framgång.
Ordspråksboken 16:3

Världen idag

Allt handlar om att bli mer lik Jesus

Bönekrönika · Publicerad 00:00, 1 nov 2022

Hela det kristna livet handlar djupast sett om att bli mer lik Jesus, så till den grad att vi faktiskt blir ett med honom (Joh 14:20). Å ena sidan är vi redan ett genom tron och dopet – å andra sidan är det en pågående förändringsprocess: ”Han måste bli större och jag mindre” (Joh 3:30). Om inte vår kärlek till Gud också tar sig uttryck i våra handlingar så är det något som är allvarligt fel. Jesus säger: ”Varför kallar ni mig 'Herre, Herre' när ni inte gör vad jag säger?” (Luk 6:46 )

I Jakobs brev 1:23 läser vi om hur Guds ord är som en spegelbild. När vi tittar oss i spegeln, ser vi hur vi verkligen ser ut. På långt avstånd kanske inte bilden visar på något som behöver åtgärdas. Det är först om vi faktiskt börjar närma oss spegeln som ”fläckarna” avslöjas. När vi närmar oss spegelbilden, närmar vi oss Gud. Och där i Guds närvaro avslöjas allt, men i den takt som Gud vet att vi klarar av. Ju närmare vi kommer, desto mer upptäcker vi. Det är därför viktigt att inte se ”fläckarna” som ett misslyckande. Det som sker kallas helgelseprocess och är en naturlig del av det kristna livet. Det viktiga är vad som händer när vi lämnar spegelbilden. Omvänder vi oss och ber Gud om hjälp att ändra våra hjärtan och handlingar eller vill vi helst glömma vad vi har sett?

Redan prenumerant? Logga in för att läsa hela artikeln.
En månad gratis!
Läs allt du vill med Världen idag DIGITAL
Du får tillgång till:
✓  Samtliga artiklar på varldenidag.se
✓  E-tidningen fem dagar i veckan
✓  Digitala korsord

Det ökade könsgapet visar på vikten av win/win-lösningar

Ledare Det har talats mycket om ”könsgapet” på senare tid. I augusti kom en stor europeisk undersökning... torsdag 1/12 00:10

Det var som i Kornelius hus

Missionsglimten En färsk missionsglimt sedan några veckor tillbaka – men med igenkänningsfaktor från riktigt gammal... torsdag 1/12 00:00