Advertisement

Världen idag

tisdag 09 februari
  • Decrease font size
  • Default font size
  • Increase font size
Startsidan arrow Siewert Öholms blogg arrow Självmordshjälp är fascism
2008-12-10 11:37

Självmordshjälp är fascism

Det kan aldrig finnas ett moraliskt eller etiskt försvar för självmord, eller medverkan till självmord. Att två av tre svenskar vill acceptera dödshjälp är snarare en mätare på hur materialismens samhälle hjärntvättat oss alla i högre eller lägre grad. Att parlamentariskt
fastställa rätten till självmord är en orimlighet. Som att parlamentet skulle kunna rösta om livet. 150-149 för Döden!

Vi har ju redan sett sådana samhällen uppstå och falla. Samhällen där livet inte har något värde, där förment folkvalda regimer bestämmer vilka som skall leva eller dö. Sådana regimer kallar vi vanligtvis fascistiska.

Ingen skall få tumma på rätten till vårt liv utan att tvingas förklara sin människosyn och sina yttersta avsikter. Det hjälper inte med empati och medlidande. Ingen har rätt att hävda att den lider å andras vägnar, och därför ger sig rätt att assistera ett självmord.

Eva Flyborg (fp) försöker nu samla en grupp självmordassistenter i riksdagen. Det är bara att beklaga, att hennes partiledning inte vågat protestera. Folkpartiets historia är också en historia om kamp för människovärde och humanism. Flyborg representerar en urspårad liberalism för rätten att ge människor hjälp att ta sina liv.

Det här handlar i grunden om fascistoida övermänniskotankar. Detta måste sägas med all tydlighet som finns. Att avslöja de grumliga tankarna är däremot inte detsamma som att inte både inse och ha stark empati för många människors lidanden i livets slutskede.

Jag har sett dödslidandet mycket nära. Jag har förtvivlat, anklagat, förfärats, gett upp. Men livsviljan ända in i dödens ögonblick blev till sist mitt eget stora hopp.
Vik hädan, ni självmordassistenter!

Kommentarer
Lägg till ny RSS
Michael Gajditza  - Staten?   |2008-12-21 09:50:47
Peder Sjöqvist,

Var har du fått det ifrån att staten ska bedömma vem som har ett värdigt liv?
Någon sådan bedömning är inte och har heller aldrig varit aktuell.

Vad det handlar om är individens rätt till en värdig död. Den död som faktiskt är en del av livet. Varför är vi så angelägna om att skapa goda och värdiga liv om dessa till slut ska ändas i ovärdighet och ondska?

Observera här att jag talar enbart om mitt liv, min bedömning av mitt lidande och hur jag vill tackla det.

Andra gör sina egna bedömningar och har sina egna värderingar kring sina liv och hur de vill att det ska sluta.

För att återknyta till att staten ska bedömma som du skrev så kan jag konstatera att staten redan bedömt 1997 och att den bedömningen slutade i att staten, liksom tydligen Siewert och du Peder håller med om, kom fram till att vägra de som så önskar att avsluta sina liv på det sätt de finner bäst.

Så i konsensus förenas de, staten, Siewert och Peder och säger till mig att de tycker att jag ska våndas och plågas på det sätt de anser vara det riktiga även för mig.

Med vilken rätt tvingar ni mig till detta?
Pär-Ola Malm  - Aktiv dödshjälp – Ja eller nej?   |2008-12-14 07:21:09
Jag menar och tror att vi i stället borde arbeta för aktiv livshjälp.

I Sverige kan vi inte i våra vildaste fantasier föreställa oss att t.ex. något extremt parti skulle kunna komma till makten och kanske agera på liknande sätt som det skedde under Nazitiden, för endast 70 – 80 år sedan. Våra tidsperspektiv är inte heller sådana, som även etiska eller moraliska. Med kriser i samhället med hög arbetslöshet, som mellan de båda världskrigen skulle mycket väl sådant ske igen. En karismatisk ”falsk världsfrälsare” skulle tro sig ha lösningarna på mänsklighetens problem liksom Hitler, Lenin eller Stalin menade sig ha, skulle mycket väl kunna få fotfäste igen.

Under Nazitiden använde sig Hitler även av läkare för att avrätta människor. Folkets förtroende för läkare, som förordar dödshjälp kommer obönhörligt att ödeläggas, och då för hela läkarkåren, då dessa läkare inte måste deklarera sin åsikt.

Vilken människa med en dålig prognos och kanske felaktig diagnos skulle våga gå till läkare för att få hjälp att överleva eller bli frisk om detta lagförslag skulle få gehör?

Människan är förmögen till att utföra de mest makabra och omänskliga dåd. Det måste vara individen, som reser sig upp och börjar agera mänskligt och inte djuriskt.

Nu finns det ju självklart läkare, som har ställt felaktiga diagnoser och kommer att så göra, vilket har lett till att människor i förtid avsluta sina liv. Det finns också läkare, som har haft rätt i sina diagnoser, vilket i många fall lett till att patienterna valt att ropa på Gud om hjälp, som jag själv gjorde 1985.

Jag fick diagnosen, då jag var rullstolsburen, den oåterkalleligt dödliga diagnosen (vilken hela läkarkåren på KS och DS enstämmigt stod bakom) ALS för 23 år sedan, och alla läkare gav mig endast ett par år att överleva.

Jag vet inte om jag skulle ha kunnat skriva dessa rader om det hade varit lagligt med dödshjälp 1985, men jag vet varför jag fortfarande lever – 23 år senare. Detta berodde inte på mediciners eller annan hjälp av läkare.

Pär-Ola Malm, Gåsvik, Väddö
Erik Svensson  - Fascims av fascist   |2008-12-13 21:56:24
Siwert verkar ju vara en väldigt duktig fascist! Tillhör mitt liv mig eller staten?
Ylva Eliasson  - Fascism - felaktig jämförelse!   |2008-12-13 21:24:42
Det måste väl vara empati om något att låta en lidande människa själv få besluta om att avsluta sitt liv. Självfallet måste ett sådant beslut omges av rigorösa bestämmelser och det kommer aldrig att bli så att någon annan bestämmer när ditt liv skall avslutas. Men detta vet givetvis Öholm. Därför är det helt befängt att jämföra rätten till assisterat självmord med fascism.
Jag undrar tvärt om vad som ger en troende människa rätten att bestämma över andras - även icke troendes - liv och ev död. Jag har ju inga invändningar mot att den som tror avstår från att utnyttja den ev. lagliga rätten att bestämma när livet skall avslutas. Han/hon får gärna överlämna det beslutet till den gud som jag inte tror på.
peder sjöqvist  - Obehaglig människosyn   |2008-12-13 05:59:59
Håller helt med Siewert. När staten börjar bedömma vilka som har ett värdigt liv eller inte, får man obehagliga associationer av 40talet
Nicklas Eriksson  - Jaså du?   |2008-12-11 19:54:42
Det har jag också, sett dödslidandet mycket nära. Och den långa kampen som det följde på. En kamp som inte var annat än massor med års lidande som till sist ändade i död. Nu bryr han sig knappast, för den himmel du tror på trodde aldrig han på (han var inte vidskeplig eller rädd för att dö så han behövde inte vara religiös), men från det att sjukdomen satte in med full kraft ville han inte annat än att dö.

Men det förnekade självrättfärdiga människor honom. Varför ska man inte få bestämma när man vill ända sitt eget liv? Anar HELT andra skäl än rädsla för fascism bakom detta...
Rune Karlsson  - Cynism   |2008-12-11 15:38:29
Bra skrivet !
Vilken cynisk mentalitet i samhället, det måste protesteras emot.
Off topic. Tag gärna upp detta med den vansinniga indoktrinering angående koldioxidutsläppen.
Det har funnits varma och kalla perioder tidigare i jordens historia. Tänk bara på Grönland och varför det fick detta namn.
Tomas Ander   |2008-12-10 11:59:17
Stå på dig Siewert! Starkt och bra skrivet!!
Skriv kommentar
Namn:
E-post:
 
Webbsida:
Rubrik:

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Utskrift E-post
 
Dela artikeln:
Delicious
Furl it!
Spurl
Simpy
Reddit
blogmarks
YahooMyWeb
feedmelinks
Regler för kommentering

Sök på varldenidag.se