Nyheter

Företag sponsrar Pride med miljonbelopp

Många företag vill sponsra Pridefestivalen. Bilden är från förra årets festivalområde i Stockholm. Foto: Vilhelm Stokstad / TT
Thomas Silbersky, marknads-och försäljningsdirektör på SJ. Foto: Magnus Fond

SJ, Com hem, Spotify och Clas Ohlson finns bland företagen som sponsrar Pridefestivalen med hundra tusentals kronor vardera. Att festivalen har inslag som bejakar prostitution och lyfter fram droganvändning verkar inte skrämma bort företagen.– För oss står inte alls Pride och festivalen för detta, säger man på SJ.

Publicerad Uppdaterad

På fredagen inleds Stockholms Pride­festival som i år, tillsammans med Göte­borgs Pride­festival, har titeln Euro­pride, vilket innebär att Sverige är värd för hela Europas Pride­festival. På programmet står inte bara den medialt välbevakade Pride­paraden, utan även seminarier på teman som ”Prova på smisk”, ”Introduktion till repbondage”, ”Djuriska subkulturer & sexualitet” samt diskussion om BDSM, det vill säga sadomasochism.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS