Du är mitt beskydd, för nöd bevarar du mig, med frälsningens jubel omger du mig.
Psaltaren 32:7

Världen idag

Evangelikaler bar fram Trump till seger

Abortfrågan, samkönade äktenskap och bevarad frihet för kristna. Det är några av de sakfrågor som fick 81 procent av USA:s evangelikaler att rösta på Trump. Även flera tunga förkunnare och en del profetiska förutsägelser kan ha drivit opinionen till Trumps fördel.

Nyheter · Publicerad 09:49, 11 nov 2016

Hur kan en person som förolämpat, förnedrat och levt ett moraliskt klandervärt liv få de evangelikala kristnas röst? Den frågan är högaktuell sedan en stor majoritet av USA:s evangelikala röster hamnat hos Trump. 81 procent enligt vallokalsundersökningar. Men det är knappast segrarens karaktär som lockat dem. Snarare är det bristen på alternativ samt de politiska sakfrågorna som fått den kristna väljargruppen att rösta på republikanske Trump. Som pesten skyr många kristna Hillary Clintons stöd för aborter i ett land där sådana, i vissa delstater, tillåts fram till nionde månaden. Lägg därtill hennes stöd för samkönade äktenskap och oron hos många kristna att religionsfriheten skulle beskäras ytterligare under Clintons styre.

Flera tunga förkunnare har också drivit opinionen i riktning mot Trump. ”Be, fasta och rösta!” Men de orden på Twitter försökte till exempel den kände förkunnaren Jentezen Franklin få kristna att rösta på Trump. Detsamma gäller Graham Franklin: ”Vi har inte mycket att välja på” sa han i Christian Post dagen före presidentvalet, och manade kristna att rösta på Trump.

En del har säkert också haft ett öra mot Rick Joyner, en erkänd profetröst bland karismatiska evangelikaler. ”Jag tror att Trump är den ”alley fighter” som vi behöver för de många överhängande och växande konflikter som väntar under de kommande åren”, har Joyner skrivit på Facebook. Efter tisdagens valresultat var han glad: ”Detta är Gud som ger oss nåd, och ger oss tid”, skrev han och tillade att det nu, mer än något annat, behövs ett andligt uppvaknande i USA.

En del rent profetiska förutsägelser har också pekat mot Trump som segrare. Ett sådant exempel lyftes fram av Charisma Magazine i april. Det handlar om den pensionerade brandsoldaten Mark Taylor som redan 2011 ska ha haft en syn om Trump. Hans budskap citeras i tidningen: ”Guds Ande säger, jag har valt denne man, Donald Trump, för en tid som denna …”, löd budskapet bland annat. Och vidare: ”Guds Ande säger att fienden kommer att skälva, skaka och frukta denne man som jag har smort. De kommer till och med att skälva och skaka när han tillkännager att han ställer upp som presidentkandidat”.

I Trumps ”andliga förtrupper” finns även Lance Wallnau, författare till boken ”God’s Chaos Candidate”. I boken har Wallnau underblåst tesen om Trump som näste president, den som är skickad att hantera USA i en kaotisk tid framöver. Han berättar också om hur Gud talat till honom om Trump utifrån Jesaja 45. Kapitlet handlar om kung Kores, en gudlös babylonisk kung som kallades av Gud för en särskild tid: ”Trots att du inte kände mig utvalde jag dig …”, lyder delar av texten och Lance Wallnau jämför Kores med Trump. Trots att denne inte varit en pånyttfödd kristen eller haft en sådan livsföring är han ändå rätt person att leda USA i stormiga tider som väntar. Det hävdar Wallnau som menat att Trump kan utgöra en garant för kristnas frihet och för ett starkt amerikanskt stöd till Israel. I boken framhåller Wallnau dessutom att Trump för cirka tio år sedan tog ett beslut att bryta med dåliga livsvanor och bli en bättre familjefar.

Drygt en vecka före valet besökte Donald Trump gudstjänsten i International Church i Las Vegas. Där tog han emot förbön från pastorsparet Paul och Denise Goulet. Den senare uttalade då en profetia över presidentkandidaten: ”Jag är din fader och jag har bestämt dig för denna tid. Gud har gett dig ryggrad och mod att säga ja till en utmaning som denna”, profeterade Denise över Trump som lyssnade med lyfta händer.

Men det evangelikala stödet för Donald Trump förvånar samtidigt många. En av dem är författaren och rådgivaren till förre presidenten Bill Clinton, Tony Campolo. Han säger i Christian Post att valresultat borde få evangelikaler att ”fundera över vilka de är och varför de började stödja en man vars retorik bygger på fruktan för immigranter, fruktan för muslimer, en anti-vetenskaplig misstro mot global uppvärmning, öppen rasism och sexistiska attityder som går rakt emot skriften”.

Avgörande för Trumps framgång bland evangelikaler var sannolikt också hans val av vicepresident, den varmt troende Mike Pence. Bara någon dag före valet trädde han fram och berättade på youtube om hur han som ung tog emot Jesus Kristus i sitt liv. Och hur han i dag är mer beroende av Gud än någonsin. Med stort allvar talade han också om Trump som en garant för bevarad frihet. ”President Trump kommer att utse domare i Högsta domstolen som upprätthåller vår konstitution och de oföddas rättigheter”, sa Pence bland annat.

Valdeltagandet bland evangelikaler var mycket högt. En orsak uppges vara ”My Faith Votes”, en organisation som genom tv och sociala medier aktivt uppmanat kristna att gå och rösta. 110 miljoner hushåll ska ha fått del av organisationens tv-sändningar under de åtta månaderna fram till valet.

– En sak som är säker, den evangelikala rösten i landet är starkare än den någonsin varit förut, säger Johnnie Moore, författare och professor i religion, till Christian Post.

Så röstade troende i USA

Protestanter: 58 procent röstade för Trump, 39 procent för Clinton

Katoliker: 52 procent röstade för Trump, 45 procent för Clinton (bland spansktalande katoliker röstade dock 67 procent för Clinton och 26 procent för Trump)

Vita/pånyttfödda/

evangelikala: 81 röstade för Trump, 16 procent för Clinton

Mormoner: 61 procent röstade för Trump, 25 procent för Clinton

Judar: 24 procent röstade för Trump, 71 procent för Clinton

Andra religioner: 29 procent röstade för Trump, 62 procent för Clinton

Källa: Pew research center

Alliansens Norlén (M) valdes till talman

Talman. Moderaten Andreas Norlén valdes med bred marginal till ny talman i riksdagen. I striden om andre vice talman tänker Socialdemokraterna rösta på...

Den nya gnosticismen

Ledare Letar sig in även i genusvetenskapen En av mänsklighetens mest seglivade irrläror är den som går under beteckningen gnosticism. Begreppet kommer från det grekiska ordet för kunskap,...

OAS-möte hålls i Ljungby

Sommarkonferens. 2019 års sommarmöte för Oasrörelsen kommer att arrangeras i småländska Ljungby, meddelar OAS på sin Facebooksida.