Herren har blivit min borg, min Gud är min tillflykts klippa.
Psaltaren 94:22

Världen idag

Foto: Julia Nordh

Man och kvinna blir ett

Äktenskapet har kommit att bli en av de senare årens heta frågor, både politiskt och kyrkligt. I denna situation måste man gå tillbaka till Guds ord. Äktenskapet är en av Gud inrättad institution som är fundamental både för mänskligt liv och i församlingens liv, skriver Anders Gerdmar.

Tro och liv-serie · Publicerad 00:00, 18 jul 2019

När hela världen talar om och fokuserar på sex och samlevnad måste församlingen både visa hur Gud har reglerat dessa saker i sitt Ord och hur ett kristet äktenskap kan vara den plats där makarna upplever djup sexuell tillfredsställelse i en livslång relation av trohet och ömsesidig respekt.

Jesus bekräftar där att den ordning Gud lagt in i skapelsens dna också äger full giltighet i Kristus

Äktenskapet har kommit att bli en av de senare årens heta frågor, både politiskt och kyrkligt. Man fruktar att ny lagstiftning kan komma att tvinga vigselförrättare att mot sin övertygelse viga homosexuella par.

Samtidigt kommer undersökningar som visar att trots den så kallade sexuella ”friheten”, med större möjligheter till lösa förbindelser genom till exempel Tinder och andra appar, så minskar unga människors intresse för sex. Det visar bara en sak: Det livslånga, trogna äktenskapet är platsen för ett välsignat sexualliv. 

I denna situation måste man gå tillbaka till Guds ord. Äktenskapet är en av Gud inrättad institution, som är fundamental både för mänskligt liv och i församlingens liv. Det kan inte förflyttas till att bli en ren ordningsfråga eller en socialt och historiskt betingad praktisk lösning, utan det behåller och stärker sin plats som den av Gud välsignade grundsten i skapelse och församling som det är, utan att man därför utesluter andra bibliskt förankrade sätt att leva i gemenskap.

Urhistoriens utsagor om förhållandet mellan man och kvinna (1 Mos 1–11) är och förblir grundläggande för varje biblisk förståelse av förhållandet mellan man och kvinna. I själva verket visar dessa texter på äktenskapet som en del av skapelsens dna, vars strukturer är fundamentala för hela Guds skapelse, och för den i ”den andre Adam” återupprättade skapelsen.

Redan i presentationen av människans fundamentala relation i 1 Mosebok kapitel 2 beskrivs de två könens totala beroende av varandra. I verserna 22–25 berättas om kvinnans skapelse och hennes relation till mannen. Dessa två, beskrivna som varandras motsvarigheter (hebreiskans  kenegdo, v 20: ”såsom hans motsvarighet”), skapas.

Skapelseprocessen är mer intim än någon sexuell akt: Hon är ben av hans ben och kött/kropp av hans eget kött. Kvinnan är en del av mannens liv, inte en perifer helpmate bland andra. Det senare ordet är en olycklig översättning av hebreiskans kenegdo, men återger däremot Septuagintas boēthos, medhjälpare.

Hebreiska ordet för man,  ish, betyder främst individ och endast sekundärt mankön; isha kan stå i femininum och betyder då kvinnlig individ. Så Luthers översättning av isha till tyska Männin (ungefär kvinnlig man) är missvisande. Kvinnan är alltså, om läsaren uppfattar nyanserna, inte en kvinnlig variant av mannen utan en mänsklig individ i femininum.

Både gudsavbildheten och könskonstitutionen beskrivs i 1 Mosebok 1:27: ”Och Gud skapade människan (adam, nu som ett kollektivt begrepp] till sin avbild [Septuaginta: eikōn], till Guds avbild skapade han den, [som] mankön och kvinnokön skapade han dem.” 

Det finns bara två kön och båda är lika viktiga. Orden bakom översättningen ”manskön” och ”kvinnokön” är zachar u neqevah, som betyder just detta. Vad som sägs är att människan, som är Guds avbild, är av två kön, manligt och kvinnligt.

Här finns ingen som helst rangordning – mannen och kvinnan är båda Guds avbild, och i vers 28 lämnas auktoriteten över och ansvaret för skapelsen till människan, både till man och kvinna.

Dels är detta en viktig markering mot diskriminering av någotdera könet, dels utesluter Guds skapelse av människan i två olika kön en könskonstruktivism, det vill säga att man som radikalfeminister säger: ”inte föds som kvinna utan blir det” genom sociala konventioner.

Varje cell i kroppen som har en cellkärna – vilket är alla utom de röda blodkropparna – har en X- eller Y-kromosom. Könsidentiteten börjar på cellnivå. Gud har från början konstruerat man och kvinna med en komplementaritet som de behöver för att gemensamt bruka och bevara skapelsen.

Vers 28 börjar: ”Och han välsignade dem.” Äktenskapet är inte bara en biologiskt eller socialt nödvändig ordning – det är välsignat av Gud, och denna välsignelse för med sig fruktsamhet, expansion och auktoritet.

Kvinnan är alltså, om läsaren uppfattar nyanserna, inte en kvinnlig variant av mannen utan en mänsklig individ i femininum.

Franska varor bojkottas i flera arabländer

Frankrike. I flera länder i Mellanöstern uppmanas det nu till bojkott av franska varor. Detta efter att... måndag 26/10 15:46
E-tidning
Senaste magasinen