Att vörda Herren är början till vishet, att känna den Helige är förstånd.
Ordspråksboken 9:10

Världen idag

Fästningen Rumeli Hisari byggdes utanför Istanbul på 1400-talet under den osmanske sultanen Mehmed II, före intagandet av Istanbul. Det osmanska riket varade 1299–1923. Foto: Istockphoto

Kristen i det osmanska riket

Naturligtvis kan vi se på det osmanska samhället och döma det efter dagens måttstock av religionsfrihet och yttrandefrihet. Men då behöver vi också titta på vilken religionsfrihet muslimer och judar hade i Europa vid denna tid, skriver Henrik Steen.

Serie · Publicerad 00:00, 13 maj 2019

När jag sätter mig med mitt glas te vid Bosporen i solnedgången börjar muezzin sin kallelse till bön från moskéns minaret. Hans röst blandas med måsarnas skrän och ekar ut över vattnet. På samma plats där jag sitter har romerska kejsare, ortodoxt kristna patriarker och italienska korsfarare vandrat. Men hur blev staden muslimsk?

Under flera hundra år vandrade det turkiska folket från Centralasien västerut. I kontakt med araber och perser konverterade de till islam och började på 1000-talet komma in i det anatoliska höglandet. Gradvis trängde de undan det ortodoxt kristna bysantinska riket ända tills den stora staden, Konstantinopel, föll 1453. 

För att ta del av allt innehåll på hemsidan behöver du ha en prenumeration på Världen idag.

Ingen prenumeration?

Prova Världen idag gratis i en månad

Har du inget lösenord?

För att du som prenumerant ska kunna logga in på vår hemsida behöver du först välja ett eget lösenord. Detta gör man i vår digitala kundtjänst. Tveka inte att kontakta kundtjänst om du har några frågor.

Tack, Uppdrag Granskning, för samtalet ni öppnat för

Ledare SVT:s Uppdrag Granskning lät sig inte kväsas. Trots att de under Stockholm Pride fick ta emot den negativa utmärkelsen ”Rosa tisteln” av RFSL för... lördag 12/10 00:00

Stefan Salmonsson blir pastor i Norge

Församling. Reseevangelisten Stefan Salmonsson, som tidigare varit pastor inom Trosrörelsen i Sverige, har nu installerats som pastor i Sarpsborg i Norge. Han... söndag 13/10 15:00

Förbud är den nya liberala friheten

Ledare Sveriges skolväsende vilar på en nära tusenårig kristen grund. Det senaste halvseklet har suddat ut det mesta av kristet innehåll, men... torsdag 10/10 11:55
Mot väggen
Teologerna svarar på dina frågor om kristen tro

Människan – en avbild av Gud?

Gud skapade människan till sin avbild. Men är det verkligen rätt att beskriva människan efter syndafallet som Guds avbild? Både Jesus och Paulus...
Recensioner
Aktuell serie

Messiansk judendom i urkristen tid

Serie Hur kan man förklara att den från början judiska Jesusrörelsen med tiden vände sig mot sitt ursprung, Israels folk? Varför kunde inte kyrkan...
Böneskolan

En bönevän mitt i nöden

Kung David är en av de stora hjältarna i Bibelns persongalleri. Han var den unge herdepojken som blev utvald av profeten Samuel till kung i Israel...
Inför söndag

Tacksamhet till Herren föds när vi tittar i livets ”backspegel”.

Matt 15: 29–31 Jag kommer aldrig glömma när jag för första gången skulle övningsköra i riktig trafik. Alla intryck sköljde över mig och som nybörjare...