Jesus sade än en gång till dem: ”Frid vare med er! Som Fadern har sänt mig sänder jag er.”
Johannesevangeliet 20:21

Världen idag

De predikar på svenska gator – trots fjärilar i magen

David och Lydia Billström låter varken nerver eller fördomar hindra dem från att predika evangelium öppet bland folket. Tidigare såg sig David som evangelist bara när han åkte på missionsresa – numera är han evangelist på heltid.

– Det borde vara naturligt att predika på gatan, men få gör det, säger han.

Reportage · Publicerad 07:00, 12 jan 2021

Nervositeten ger inte med sig. Tankarna varnar om att rösten riskerar att spricka om den höjs inför folket.

Så plötsligt bryter han tystnaden, och de förbipasseranden tittar förvånat upp. Även om kanske inte alla lyssnar är David Billström övertygad om att de hör hans predikan. Likaså är han förvissad om att ordet som går ut inte heller vänder tillbaka ”tomhänt”.

– Att vara frimodig innebär inte att man inte är nervös, det innebär att man gör det trots nervositeten, övertygad om att Jesus kommer hjälpa, säger han.

David har predikat under kampanjmöten i Asien, levt som missionär i Bosnien-Hercegovina och evangeliserat i europeiska storstäder. Men nu för tiden går han också regelbundet ut och predikar på Sveriges gator. Trots det känner han gång på gång fjärilar i magen stunden innan han ska ta steget ut.

– Visst känner jag mig nervös när jag knackar på dörren eller står där inför alla människor, men man bara gör det, säger David.

David och Lydia Billström bor i det lantliga samhället Rosshyttan någon kilometer från Dalarnas landskapsgräns. Lydia virkar, stickar och har nyligen lärt sig spinna. David ägnar sig på fritiden åt bland annat sportfiske och innebandy.

Deras gemensamma resa började utifrån en missionsresa arrangerad av Livets Ords bibelskola i slutet av 90-talet.

David berättar att han som barn var kristen, men att han på allvar mötte Jesus när han var 19 år. Fram till dess hade han varit blyg. David minns en situation där hans vän verkligen behövt höra om Jesus, men att det då tagit emot att berätta. Men efter det starka Jesusmötet hoppade han upp på cykeln och trampade iväg till samma kompis för att berätta om sin tro.

– Det tog verkligen skruv, det blev naturligt för mig att vittna direkt. Evangelist är nämligen ingen personlighet. Jag var väldigt blyg, men det hindrade inte mig från att evangelisera när jag väl mött Jesus, säger han.

Även Lydia reagerade med att börja berätta. Uppenbarelsen av vad Jesus gjort får henne att vilja vittna för grannar och arbetskamrater.

– Mission blir det naturliga gensvaret. Jag blev förvandlad när jag förstod korsets verk, vad Jesus gjort för mig, säger Lydia.

Paret Billström evangeliserar också som familj. Deras tre barn har bland annat varit med dem när de evangeliserat i Europa och delat ut mat till hemlösa.

– Vi har kanske inte de senaste grejerna, men vi känner inte att barnen gått miste om något. I stället har de fått se vad vi gör, säger David.

Missionerar gör de gemensamt, även när de befinner sig i olika världsdelar.  

– När David rest ut och jag är hemma och tar hand om hemmet, känner mig ändå väldigt involverad. Tidvis har det varit tufft, men vi har fått hjälp från församlingen, säger Lydia.

David inflikar:

– Jag har aldrig gjort en resa som vi inte har varit helt överens om. Det måste funka med familjen om det ska hålla i längden.

För några år sedan började dock en tanke skava hos David. I samtal med asiatiska troende – som predikar med livet som insats – kände han sig nästan som en hycklare.

– Ibland var det som att jag åkte till andra sidan jorden, predikade bland ofrälsta, uppmuntrade församlingar och såg Gud göra saker – men när jag kom hem tog jag av mig kavajen och stämplade ut.

Det besvärade honom att han inte predikade i Sverige, fastän han var fri att göra det. Han var ju fortfarande evangelist, fast på annan ort.

– Vissa har en kallelse till ett annat land, det kan jag köpa – men ändå inte fullt ut. Jag tror att det inger djupare förtroende om jag predikar också på hemmaplan, säger David.

Problematiken har också att göra med vem församlingarna anser som missionär, menar han.

– I Bosnien betraktades vi som missionärer och fick understöd, men för samma arbete i Sverige får man sällan stöd. Tidigare var det naturligt för församlingar att hjälpa evangelister på orten, påpekar David.

Dessa funderingar fick honom att vända blicken till Europa, Sverige – och grannarna.

Sedan sju år tillbaka evangeliserar David på svenska torg och via sociala medier. Lydia berättar att David är bra på att få vardagliga konversationer med människor – i till exempel mataffären – att handla om Jesus.

För dem handlar evangelisation om att vara evangelist där man är. Lydia poängterar också att det är viktigt att evangelisation blir en livsstil – att man inte endast reser iväg för att berätta om Jesus, utan också gör det hemma, i vardagen. 

Men det kan ta emot.

David berättar om hur han själv tänkte i en situation med grannen:

– Jag hade bett och väntat på rätt tillfälle i två år för att få vittna för dem, men så skulle de flytta. Då bestämde jag mig för att, även om det var lite nervöst, bara göra det.

Att gå över trösklar och trotsa nervositeten återkommer som ett genomgående tema. Likaså tanken om att det finns många olika sätt att evangelisera på.

– Börja där du är, vänta med det stora och dramatiska. Det är som att simma: du kan få grundläggande instruktioner, men sedan lär man sig genom att hoppa i vattnet, säger David.

Paret Billström tror att många längtar efter att evangelisera men inte vågar. En nyckel, menar de, kan vara att man förstår att evangeliet är kraftfullt och att det händer något i människan när hon tar emot Jesus.

– En kaffebryggare som kokar det bästa kaffet vill du berätta om, man kan inte vara tyst om det när man vet att det är så bra, säger David.  

Därför förbryllas de av att inte fler går ut och berättar om Jesus.

– Det kan ha med kultur att göra, men man kanske också låser sig vid en specifik metod. Det har under ett tag funnits en stark betoning på vänskapsevangelisation, men jag menar att den ena metoden inte utesluter den andra.

David och Lydia evangeliserar både bland vänner och främlingar. Det egna sociala nätverket är som djungeln i Indonesien eller gatorna i Uppsala – ett missionsfält, menar de.

På grund av corona­pandemin lägger de numera ut traktat i brevlådor i stället för att knacka dörr. Men fortfarande predikar David och några ur samma nätverk öppet på gatorna. I alla tider har kristna predikat även utanför kyrkans portar, menar de. William Booth, Frälsningsarméns grundare, är en av Davids förebilder som predikade ute bland folket. 

– Det borde vara naturligt att predika på gatan, men få gör det. Booth, Wesley, Whitefield, apostlarna – de var alla ute på gatorna. De predikade på öppna fält, på gator och torg.

Kan avståndstagande till gatupredikanter bero på att man inte riktigt vet vad de står för?

– Egentligen är jag inte helt bekväm med ordet ”gatupredikant”. En gatupredikant kan predika precis vad som helst. Men en evangelist predikar evangelium, de goda nyheterna. Och det är vad vi predikar.

Att vara frimodig innebär inte att man inte är nervös, det innebär att man gör det trots nervositeten, övertygad om att Jesus kommer hjälpa.
Jag blev förvandlad när jag förstod korsets verk, vad Jesus gjort för mig.

David & Lydia Billström

Ålder: David 46 år, Lydia 42 år.

Arbete: David arbetar med evangelisation på heltid, men reser också utomlands. Lydia arbetar inom hemtjänsten. 

Bästa evangelisationstipset: Ge någon en gåva, alla uppskattar gåvor. 

Kristna oroliga att förlora sin frihet efter beslut i kongressen

USA. En kristen konditor eller florist kan tvingas sälja arrangemang för samkönade bröllop och en... onsdag 3/3 13:00

Dags för ett 12-stegsprogram för avgiftning av digitalt beroende

Ledare Varningar för den digitala livsstilens konsekvenser duggar allt tätare. Det höga tempot och den... onsdag 3/3 00:10

Unga judar i Malmö: Vi angrips i skolan

Rapport. I princip alla de 14 judiska barn och ungdomar som intervjuades för en ny rapport om antisemitism i... onsdag 3/3 09:00
E-tidning
Senaste magasinen
Podcasts
Följ Världen idag i sociala medier