HERRENS namn är ett starkt torn, den rättfärdige skyndar dit och får skydd.
Ordspråksboken 18:10

Världen idag

"Bönegeneralen" som inspirerar 20 år efter sin bortgång

"Han utmanade Frimurarorden, bildade en svensk skuggregering av bedjare, och ordnade en bön-och lovsångsresa till Saudiarabien. Kjell Sjöberg var pastorn som blev ”bönemissionär” på heltid. – Till jordens ändar var hans vision, säger Patrik Sandberg, vän till Kjell och ledare för Sverigebönen.

Reportage · Publicerad 09:28, 4 apr 2017

Klockan 03.00 ringde klockan. Innan någon annan vaknat var Kjell Sjöberg alltid i gång. Bad till Herren och fick profetiska instruktioner över den nybäddade och orörda dagen. Allt sammanfattat i bibelord och bibelsammanhang, menar Patrik Sandberg. 

– Man kan inte leva på ett ord från förra veckan, resonerade han.

Kjell Sjöberg reste till världens fyra hörn. Och till jordens maktcentra däremellan. Likt en vägröjare såg han den profetiska bönen som sitt primära fokus. 

– Det finns knappast någon som betytt så mycket vad det gäller att mobilisera bön på nationell nivå, säger Sven Nilsson, författare till biografin ”Steget före”, som handlar om Kjells liv. 

Samtidigt som han betonade vikten av bön var han djupt engagerad i samhällsutvecklingen. 

– Han följde det som var aktuellt och försökte förstå samhället från ett gudsrikesperspektiv, säger Sven Nilsson.  

Kjell Sjöbergs mamma var en bedjare och hans pappa Tage arbetade som pastor, bland annat i Filadelfia­församlingen, Stockholm. Det egna avgörandet för Gud blev en brottningskamp och i den tog han avstånd. 

18 år gammal kom däremot ett möte med Jesus. Ivrig att behålla det han nu fått sökte han Guds vishet. Djupt satte sig då insikten om att vägen att bevara tron låg i att ge den vidare. Ett avstamp som kom att bli hans liv. 

Snart träffade han livskärleken, Lena. Vänskapen inleddes under en bibelstudievecka i Smålandsstenar. Den 27 maj år 1956 ringde bröllopsklockorna och nio månader senare fick de sitt första och enda barn, Samuel. 

Kjell började som evangelist i Örnsköldsvik och senare på den bohuslänska kusten. En uppgift som inte blev helt smärtfri då hans tankar på att starta nya församlingar på sina håll möttes av skepticism. 

Kjells pappa Tage var präglad av en nöd för landet Pakistan. Nöden smittade av sig på Kjell och Lena, och vartefter de troende ökade i Pakistan ökade också behovet av fler missionärer.  Som familj upplevde de kallelsen och kom dit i november år 1961. På tre och ett halvt år hade man byggt en församling på 120 medlemmar. 

Vid ett tillfälle beslagtog man Kjells och Lenas hus, just som de insjuknade i malaria. De blev sängliggande och fick tillfälle att ägna sig åt enbart bönen. Det gav resultat och från nu började ett allt större genombrott med människor som kom till tro. 

År 1972 flyttade de tillbaka till Sverige och 1973 bosatte de sig i Järfälla, Stockholm. Där arbetade Kjell i stora Filadelfiakyrkans utpost i Järfälla, men den utropades snart som egen församling. Församlingstillväxten blev ett av landets snabbaste, menar Stefan Swärd, samhällsdebattör och en av dåvarande medlemmarna i Järfälla Pingst. Efter bara tre år som församling var de 440 medlemmar, en ökning på 250 stycken.

– Kjell vågade tänka nytt och var väldigt visionär som person, berättar Stefan Swärd.

Efter tio år som pastor upplevde Kjell en heltidskallelse till bön. Väldigt radikalt, menar Gertrud Storsjö, författare och vän till Kjell Sjöberg, som hörde talas om tillfället då han deklarerade detta. 

– Bön förknippar man ofta med äldre pensionärer. Detta var en stark pastor i pastorstjänst. Han lyfte bön till en helt annan nivå än vi var vana vid. 

Kjells böneämnen inkluderade samhällsfundament och nationer, stora ämnen han tog sig an med stor förväntan, alltid omgiven av ett team med bedjare. Som bönemissionär bar han på visionen att be för platser och händelser just där och då de hände.  

Tillsammans med affärsmannen Steven Lightle och ett team gjorde han hösten 1987 en böneresa till Moskva. De inställde sig i en park ovanför Röda torget, precis vid regeringsbyggnadernas portar, och bad om upprättade kristna lagar och befrielse från det sovjetiska förtrycket mot judar. De gick också ner i en tunnel under KGB:s högkvarter och ropade till Gud och bekände bibelord. Det var så man alltid gjorde, menar Sven Nilsson. 

– Han levde med gudsordet på ett profetiskt sätt kopplat till sin bönetjänst.

I november 1990 startade Kjell en böneaktion ihop med J. Gunnar Olson, ledare för Internationella kristna handelskammaren, ICCC. De bestämde sig för att åka till världens stora finanscentra. Man prickade in det gamla Babylon, nuvarande Irak, Tokyo, Zurich, New York, Frankfurt och London. 

Vid en av finansresorna bad man att tillgångar som judar haft innan Förintelsen, och som nu beslagtagits av banker och satt på hemliga konton, skulle komma judar till del igen. Efter tre dagars bön nåddes teamet av uppgiften att schweiziska banker tvingats betala tillbaka flertalet miljoner dollar till judar. 

– Det var spännande att se Guds rike bryta fram, säger Patrik Sandberg, som också var med på den resan.

Under en gudstjänst hemma i Sverige upplevde Kjell ett tydligt tilltal att ordna en bön- och lovsångsresa till Saudiarabien, med ambition att lyfta upp Jesus i huvudstaden Riyadh. Efter ett år av förberedelser kunde ett team på fyra personer stå där, på stora torget i Riyadh, som även var en avrättningsplats, mitt framför en moské och lovprisa Gud.

– När vi sjöng uppstod ett vakuum. Det var som om ingen lade märke till oss. Sedan sa Kjell: ”Nu är vi igenom”. Då delade vi på oss och sprang i varsin riktning över torget. Precis innan polisen kom, säger J. Gunnar Olson som var med på resan. 

Även om man inte kan nå Mecka utan att vara muslim, lyckades böneteamet ta sig in i staden. De bad även i muslimernas näst heligaste stad Medina. Innan hemresan samlade de också kristna från den underjordiska kyrkan i Saudiarabien. 

Men den offensiva bönen gällde inte bara internationellt. I Sverige startade Kjell Sjöberg bönenätverk, bland annat ”Förebedjare för Sverige”. År 1982 bildades ett skuggkabinett,en förbönsstyrka som skulle utöva det andliga regeringsansvaret i Sverige. Var och en fick böneansvaret för ett av regeringens departement och skulle följa och be för den utveckling som skedde på respektive område. 

Kjell Sjöberg var även författare och gav ut flertalet böcker, en vid namn ”Låt varna er”, år 1983, där han bland annat upplyste om de andliga krafter som finns bakom alla, till synes, harmlösa ordenssällskap som en del kristna gärna sluter sig till. Kjell bad engagerat för dessa ordnar. 

I april år 1997 fick Kjell Sjöberg flytta hem efter en tid av sjukdom. Samma dag som begravningsgudstjänsten gick meddelandet ut att kung Carl XVI Gustaf avböjde medlemskap i Frimurarorden. Därmed fick bedjaren Kjell Sjöberg ytterligare ett av sina bönesvar. 

Internationellt blev Kjell Sjöberg både erkänd och välkänd, i Sverige delvis både motarbetad och missförstådd. Men han tycktes aldrig stanna, trots en del uppståndelse och kontroverser, och han gav aldrig upp, menar J. Gunnar Olson. 

– Allt skedde genom en ande av tro. Det var det som var styrkan hos Kjell, säger han.

Allt skedde genom en ande av tro. Det var det som var styrkan hos Kjell

Kjell Sjöberg

Namn: Kjell Sjöberg

Levde: År 1933–1997 

Tjänst: Först evangelist, missionär, pastor och sedan ”bönemissionär”

Antal böcker: 16 stycken 

Resor: Besökte över 80 länder 

Axplock av viktiga händelser: Bodde som missionär i Pakistan (1961–1972) , var med och bildade Järfälla pingst (1974), startade ”Förebedjare för Sverige” (1976), gav ut boken ”Låt varna er”, som behandlade ett avståndstagande till Frimurarorden (1983), hade förbönsvandring i forna Sovjet (1987), besökte världens finanscentra (1990–1991).

Biografier om Kjell Sjöberg: ”Guds bönegeneral”, av Bengt Sjöberg, Gospel media. ”Steget före”, av Sven Nilsson, Livets ords förlag. 

Koalitionsbildande – ett spel Netanyahu behärskar bäst av alla

Israelkommentar Formellt sett börjar koalitionsbildandet nästa vecka, men i praktiken har den pågått sedan den dag då Benjamin Netanyahu utlyste nyval i december. Nu...

Trollkonstnären Netanyahu

Det israeliska valet är över och resultatet blev som förväntat en seger för högersidan. Netanyahu lyckades till och med leda Likud till att bli det...

Judisk ortodox lärarinna blev populär på arabisk skola

Hon heter Ital Levy och är en ortodox judinna som undervisar i hebreiska. Det som är speciellt är att hon gör detta på en arabisk skola i Umm...