Saliga är de som vandrar i fullkomlighet, som lever efter Herrens undervisning.
Psaltaren 119:1

Världen idag

Zach Williams i fortsatt högform på nya skivan

Recension · Publicerad 05:00, 27 okt 2022

Från baskettalang till profan musiker som turnérade världen över – till kristen storstjärna. Den kristna artisten Zach Williams har tveklöst gjort en enorm resa efter att han själv kom till tro och gav sig ut i den kristna musikvärlden. Allt brakade loss med jättehiten ”Chain breaker” för sex år sedan, och det följande albumet med samma namn – med nya stora framgångar som ”Old Church Choir” och ”Fear is a liar” – har fram till i dag strömmats smått osannolika 150 miljoner gånger enbart på Spotify sedan dess. 2021 nådde han nya framgångar med bland annat omåttligt populära ”There was Jesus” tillsammans med Dolly Parton. Och nu är han aktuell med sitt tredje studioalbum i ordningen – A hundred highways.

Albumet sätter egentligen tonen direkt från start med det starka öppningsspåret  ”Big tent revival” som på klassikt Zach-manér flirtar med både gospel, country och blues – allt på en och samma gång. Det här framgångsreceptet har ju visat sig fungera ypperligt även förr, och här är det verkligen samma inslagna väg som gäller där han ångar på redan från start. Den som gillat Zach Williams tidigare skivor kommer älska även denna. Och för den som inte lyssnat in honom tidigare är det nog hög tid nu. Här finns hitsen. Här finns de tårdrypande balladerna. Här finns de medryckande låtarna.

Men här finns även djup och budskap. När Zach Williams släpper musik är signumet allt som oftast hans personliga och ärliga texter. Budskapen, i fin samklang med hans starka röst, gör det alltid behagligt och väl spenderad tid att lyssna på hans verk. Så är det verkligen även här.

Låtlistan är stark ännu en gång och onekligen gör låttitlar som ”Like a Billy Graham revival” och ”Praise opens prisons” att man bara vill göra en enda sak; lyssna! Det är lätt att förälska sig även i den lättlyssnade ”Up there down here” och ”Jesus’ fault” är skivans kanske starkaste bidrag till countrygenren. Men allra bäst blir det i låten ”Heart of God” där jag kommer på mig själv med att börja fundera på vilken klassiker det är som han tolkar. För det här låter som något som är så bra att det är odödligt. En stark ballad som verkligen visar upp hela hans register i både sång- och textskrivande på ett magnifikt sätt.

I ångande blueslokomotivet ”Holy rollin’” bjuder Zach på en text utöver det vanliga, där han gräver fram liknelser om att lämna sitt gamla bagage på stationen och i stället följa med på Jesuståget. Något som dessutom råkar vara så medryckande att även det mycket väl kan bli en ny Zach-klassiker.

Även om albumet aldrig riktigt tappar taget, så kanske skivan skulle mått bra av att kapa bort ett par låtar, helt enkelt för att hålla uppe tempo och lyssnarlusten lite bättre. Men i övrigt är det något smått omöjligt att hitta särskilt mycket att klaga på här. Tveklöst en Zach Williams i fortsatt högform!

Musik

A hundred highways
Zach Williams