På Gud, vars ord jag prisar, på Gud litar jag och fruktar inte.Vad kan människor göra mig?
Psaltaren 56:5

Världen idag

Frågor som inte vetenskap kan besvara

Opinion · Publicerad 00:00, 9 nov 2012

Har naturvetenskapen motbevisat Gud? Frågan återkommer ständigt. Så här säger till exempel Richard Dawkins: ”Frågan om det finns en övernaturlig skapare, en Gud, är en av de viktigaste frågorna vi har att besvara. Jag tror det är en vetenskaplig fråga. Och mitt svar är nej.” (Time Magazine, 20061105)

Naturvetenskapen har förändrat livsvillkoren för oss människor på ett fantastiskt sätt. Den som är kritisk till naturvetenskapen avvisar sitt eget liv. Hus, kläder, mat, teknik, medicin, kommunikationer, kultur, underhållning... Alla sidor av modernt liv utgår från kunskap som naturvetenskapen bidragit med. Det är därför självklart med en odelat positiv syn på naturvetenskapen!

Om naturvetenskapen kan besvara frågan om Guds existens och svaret är nekande, vore det därför förödande för guds­tron. Men har Dawkins verkligen beskrivit relationen mellan naturvetenskap och Gud på ett korrekt sätt? Är gudsfrågan en naturvetenskaplig fråga?

Den moderna naturvetenskapen har växt fram i det kristna Europa från medeltiden och framåt – bland gudstroende forskare! Historiskt har man inte alls uppfattat att det skulle råda en konflikt mellan att tro på Guds existens och att utforska den här världen.
 
Jag skriver detta från Oxford, som har ett av världens äldsta universitet. Fortfarande har man kvar det mottot som använts åtminstone sedan mitten av 1500-talet: ”Dominus illuminatio mea” som betyder ”Herren är mitt ljus” och är ett citat från Psalm 27.
Som jag ser det är Richard Dawkins påstående, att gudsfrågan är en fråga som naturvetenskapen kan av­göra, byggd på flera missförstånd.

Det första missförståndet gäller naturvetenskapens kompetensområde. Som framgår av själva ordet kan naturvetenskapen undersöka naturen, inte det över­naturliga. Den kan besvara frågor som rör fysiken, inte metafysiken.

Det andra missförståndet gäller bilden av Gud. Underförstått i påståendet att gudsfrågan kan avgöras av naturvetenskapen finns bilden av Gud som en del av den materiella världen, i linje med den grekiska mytologin, där gudarnas boning finns på toppen av berget Olympos. Nu har vi undersökt världens alla bergstoppar och kan därför konstatera att det inte finns några gudar!

Men judisk-kristen gudstro har ett annat gudsbegrepp, där Gud inte är ett föremål bland andra i världen. Nej, Gud finns före världen och står utanför världen; han är dess skapare. Han är en transcendent verklighet. Världen kan bära spår av honom, men han kan inte fångas in av oss i laboratorier och provrör och undersökas såsom vi undersöker proteiner eller protoner.

Vi ska förstås ta med den naturvetenskapliga kunskapen om den här världen när vi tar ställning till frågan om det finns något mer än den här världen. Men det ställningstagandet är inte ett naturvetenskapligt ställningstagande.

Naturvetenskapen är enormt viktig – inom sitt arbetsområde. Dess fenomenala framgång frestar oss att sätta vår tillit till den också i andra frågor. Men frågor om livets mening, människans värde, moraliska frågor, liksom frågan om Guds existens, kan inte ges ett natur­vetenskapligt svar. De måste besvaras på andra sätt.

Skadligt när Försäkringskassan och 1177 manipulerar språket

Ledare 1177 Vårdguiden är ”invånarnas samlade ingång till den offentliga hälso- och sjukvården” och drivs... onsdag 12/5 00:10

Israel beskylls för apartheid 200 gånger i spridd rapport

Israelkommentar Human Rights Watch (HRW) är en ekonomiskt och partipolitiskt oberoende människorättsorganisation,...
Podcasts
Följ Världen idag i sociala medier