– Skolan måste också kunna ägna sig åt mänskliga handlingar och beteenden, där djupare kunskaper behövs. I detta ingår människans ständiga sökande efter tillvarons och livets ursprung.
Så sa Yvonne Andersson, riksdagsledamot för KD och partiets talesperson i skolpolitiska frågor, vid ett seminarium anordnat av Claphaminstitutet i Almedalen som handlade om bland annat Intelligent design och skolan.
Hon uttryckte då att skolan måste visa respekt för och ge utrymme till erfarenheter och andra krafter som också styr tillvaron än det rent vetenskapliga och materialistiska. I ett referat av seminariet på Claphaminstitutets hemsida författat av Tuve Skånberg, riksdagsledamot för KD och moderator för samtalet, står det att Andersson: "öppnade för möjligheten att också svenska elever bör få ta del av ID inom ramen för skolans undervisning".
När Världen idag kontaktar Andersson dagen efter seminariet säger hon att hon inte menat att skolan ska lära ut Intelligent design, snarare att man kan berätta om teorin om en elev frågar.
- Undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, det är självklart. Det jag försökt uttrycka är att det måste finnas ett öppet samtal och att om till exempel en elev frågar så ska man kunna berätta att den här teorin finns.
Johan Ingerö, presschef hos partiledaren Göran Hägglund, kommenterade på Twitter referatet av vad Andersson ska ha sagt: "Det där är inte KD-politik, nej."
Intelligent design grundar sig i uppfattningen att livet och skapelsen är alltför komplext för att ha kunnat uppstå och utvecklas genom enbart slumpmässiga variationer och naturligt urval och att det därför måste ligga intelligens bakom det skapade. ID-rörelsen brukar betona att det inte ska förväxlas med kreationism.