Stor frid har de som älskar din undervisning, inget kan få dem på fall.
Psaltaren 119:165

Världen idag

Torsten Åhman och Stefan Swärd möttes i Uppsala för att debattera synen på helvetet. Foto: Mårten Gudmundhs

Tydliga skillnader vid debatt om helvetet

Den senaste tiden har frågan om helvetet och livet efter döden diskuterats intensivt i kristenheten både utomlands och i Sverige. På torsdagen möttes Torsten Åhman, pastor i Missionskyrkan och EFK-profilen Stefan Swärd i en debatt som väl illustrerade de skilda teologiska synsätten.

Nyheter · Publicerad 00:00, 12 apr 2012

Debatten om helvetet hölls i Uppsala och arrangerades av studentkåren vid Johannelunds teologiska högskola. De båda debattörerna har skrivit i ämnet, Stefan Swärd i boken Efter detta som kom förra året och Torsten Åhman till stor del på sin blogg. Frågan som de till en början fick svara på var; vad händer efter döden?

Torsten Åhman betonade att han och Swärd delar uppfattningen att alla människor ska dömas av Gud, att man kan vara frälst eller gå förlorad, men att det är synen på vad som händer sedan som skiljer dem åt.
- Att det skulle pågå en medveten ständig tortyr utan uppehåll för miljoner av människor som inte i detta livet valt Jesus Kristus som sin frälsare, så tror inte jag.
Istället innebär att gå förlorad enligt Åhman att man går miste om syftet med livet, att vara tillsammans med Gud, och istället upphör att existera.
- En avgörande fråga är om människosjälen i sig är evig. Bibeln lär inte detta. Visa mig ett enda bibelord som säger att människosjälen är evig. Tvärtom, Gud allena är odödlig och han ger evigt liv, sa Åhman.

Swärd menade att det är felaktigt att lyfta fram den traditionella kyrkans syn på helvetet som den enda som är problematisk. Till exempel ansåg han att den syn Åhman representerar förminskar betydelsen av de gärningar vi gör på jorden.
- Varför Jesu varnande helvetespredikningar om det bara är vanlig död, som ju även ateister och humanister tror på, som är slutresultatet? Jag vet inte exakt vad helvetet är, däremot vet jag att det är ett uttryck för ett fritt val.

Swärd upprepade flera gånger behovet av nyanser med tanke på frågans vikt och betydelse och han framhöll att det finns delar i detta som man faktiskt inte kan ge svar på. Torsten Åhman tyckte dock att det var just nyanser Swärds resonemang saknade genom att han talade för ett evigt straff. Han berättade att han i flera avseenden håller med Rob Bell, den amerikanske pastorn som skrivit boken Love wins som satte igång diskussionen om kyrkans syn på himmel och helvete.
- En stor majoritet av mänskligheten kommer slutligen finna frälsning, där håller jag med Bell, för jag tror att Jesus frälsning är oändligt mycket större än vi vanligen tänker oss.

Swärd å sin sida ägnade en hel del tid åt att bestrida de slutsatser som finns i Bells bok som också har fått kritik för att vara universalistisk, vilket innebär att man tror att alla människor i slutändan blir räddade.
- Vad för incitament finns det att bli martyr för Kristus eller kämpa mot synden om det hela tiden är fritt att knalla över till Gud, att dörren från helvete till himlen är öppen?
- Jag tror på det Bibeln säger, bibeltexterna måste vi visa full respekt. Och vi måste visa respekt för kyrkans historiska syn. Det går inte att ge detaljskildringar, men vi kan inte bortse från hur Bibeln talar om helvetet, sa han.

Under debatten tydliggjordes klart de skilda teologiska synsätt som finns, Åhman och Swärd var dock överens om att frågan har stor betydelse och att det är viktigt för kyrkan att våga hantera den.

Vikten av ordningar kring det profetiska

Ledare Med anledning av SVT:s Uppdrag gransknings serie om Knutby har en intensiv debatt förts om vilka... torsdag 6/8 00:00

Vilka fallna mantlar ligger i dag på vår egen kontinent?

Ledarkrönika En berättelse från det Gamla testamentet har levt länge i mitt hjärta. En historia om två män – en... torsdag 6/8 00:00

Sol-Britt och Bengt Sundberg

Diamantbröllop. Den 6 augusti 1960 lovade Sol-Britt och Bengt Sundberg att älska varandra i nöd och lust. 60 år...