Salig är den som håller ut i prövningen, för när han har bestått provet ska han få livets krona.
Jakobs brev 1:12

Världen idag

Tusentals tog emot Jesus efter stor filmkampanj

Omkring 17 000 frälsningsbeslut ska ha lämnats in till Harvest Crusades efter premiärvisningen av filmen A rush of hope. Över 1,8 miljoner människor uppges ha följt sändningen online eller via radio under Labor day-helgen i USA, vilket överträffar alla publikrekord i evangelisationsorganisationens 30-åriga historia.

Nyheter · Publicerad 06:30, 16 sep 2020

Den nya evangelisationsfilmen A rush of hope innehåller klipp ur de kristna filmerna I still believe, I can only imagine och Woodlawn. Den innehåller också intervjuer och framträdanden av artister som Jeremy Camp, For King & Country och MercyMe.

Enligt Harvest Crusades grundare, pastor Greg Laurie, har premiärvisningen under Labor day-helgen slagit alla publikrekord under de 30 år som organisationen arrangerat sina evangelisations­kampanjer, skriver CBN News. Över 1,8 miljoner människor ska ha följt sändningen online och via radio och omkring 17 000 ska ha lämnat in frälsningsbeslut efteråt.

– Under ett år med ständigt dåliga nyheter, så är det här de bästa nyheterna vi har hört, sade Laurie i en video på sociala medier.

– Det är en påminnelse om att Gud är större än en pandemi eller någon annan utmaning som vi ställs inför. Han kan göra utöver och bortom allt vi kan drömma om och han förvandlar fortfarande liv, fortsatte han.

Filmen tar upp frågor som ”Varför är jag här?”, ”Vad händer efter döden?” och ”Finns det hopp?” Den innehåller också scener ur kända kristna filmer.

En av dessa filmer är I still believe, baserad på Jeremy Camps hitlåt med samma namn, som handlar om hur Camps nyblivna fru gick bort i cancer.

I A rush of hope förklarar Jeremy Camp för Greg Laurie att han trodde hans fru skulle bli helad. När hon inte blev det drabbades han av en djup depression. Han ifrågasatte Guds godhet och kärlek, men Gud mötte honom där han var och tog honom igenom krisen.

– Alla löften i Guds ord blev ännu mer verkliga för mig, säger Camp i filmen.

I can only imagine är en annan av de filmer som tas upp i A rush of hope. Även den bygger på en hitlåt med samma namn av sångaren i gruppen MercyMe, Bart Millard. Filmen berättar historien om hur Millards pappa, som bland annat misshandlade sin son, kom till tro sent i livet.

Den tredje filmen är Woodlawn, som handlar om rasmotsättningar i ett amerikanskt high school-fotbollslag och om hur situationen förändras när de flesta av spelarna tar emot Jesus.

Både USA:s utrikesminister Mike Pompeo och den republikanske Florida-senatorn Marco Rubio skriver om Harvest Crusades filmkampanj på Twitter.

”Pastor Greg Laurie kommer med hopp till vårt land genom sin Rush of hope-kampanj. Gud välsigne dig”, twittrar Pompeo.

”Varje år kommer @greglaurie med Guds hopp till vårt land. Men det här året av prövningar och utmaningar kan vara den viktigaste skörden [harvest] hittills”, skriver Rubio.

Under ett år med ständigt dåliga nyheter, så är det här de bästa nyheterna vi har hört.

Vår tillhörighet som kristna är Guds rike

Ledare Två rörelser i tiden brukar kallas för nationalism och globalisering. Hur ska vi som kristna... lördag 26/9 00:00

Driver podd som kritiserar evolutionen

Ung. Stämmer det läraren säger på NO-lektionen? Hur väl underbyggd är egentligen evolutionsteorin? Redan... lördag 26/9 18:00

Ny verksamhetsledare inom Pingströrelsen

Församling. Pingst styrelse har utsett en ny verksamhetsledare till Pingst Församling. Det blir Richard... lördag 26/9 14:00

Ingen paus för förföljelsen under corona

Missionsglimten Under corona­pandemin har jag skickat flera vädjanden om förbön för kristna som förföljs på grund... torsdag 24/9 00:10

Driver podd som kritiserar evolutionen

Ung. Stämmer det läraren säger på NO-lektionen? Hur väl underbyggd är egentligen evolutionsteorin? Redan...

Hur blir jag bättre på att lyssna på min fru?

Familjefrågan Jag har ett problem. Min fru och flera andra blir lätt irriterade på mig för att de upplever att...