Nyheter

Studie: Tydliga negativa effekter för barn i förskola

Den nya studien i den amerikanska delstaten Tennessee visade att barn till låginkomsttagare som gått i förskola hade fler beteendeproblem under sin skoltid samt sämre betyg och fler diagnoser än hemmabarn. (Familjen på bilden har inget med innehållet i artikeln att göra).

Barn vars föräldrar är låginkomsttagare och som deltog i förskoleverksamhet presterade betydligt sämre vid samtliga mätningar i skolan i sjätte klass, jämfört med barn ur samma grupp som inte gått i förskola. Det visar en ny studie från USA.

Publicerad Uppdaterad

Det är Hemmaföräldrars nätverk som uppmärksammar den randomiserade och kontrollerade studien som gjorts i delstaten Tennessee och dess statligt stödda förskoleprogram. Totalt deltog 2 990 barn från låginkomstfamiljer över hela delstaten. 

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS