Nyheter
Studie: Tydliga negativa effekter för barn i förskola
Den nya studien i den amerikanska delstaten Tennessee visade att barn till låginkomsttagare som gått i förskola hade fler beteendeproblem under sin skoltid samt sämre betyg och fler diagnoser än hemmabarn. (Familjen på bilden har inget med innehållet i artikeln att göra).
Foto: Pixabay
Barn vars föräldrar är låginkomsttagare och som deltog i förskoleverksamhet presterade betydligt sämre vid samtliga mätningar i skolan i sjätte klass, jämfört med barn ur samma grupp som inte gått i förskola. Det visar en ny studie från USA.
Det är Hemmaföräldrars nätverk som uppmärksammar den randomiserade och kontrollerade studien som gjorts i delstaten Tennessee och dess statligt stödda förskoleprogram. Totalt deltog 2 990 barn från låginkomstfamiljer över hela delstaten.
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
HELG
159,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP