Balenciaga är ett lyxmärke som ägs av franska Kering som även äger märken likt Gucci och Saint Laurent. Skådespelare och influerare kända över hela världen är kopplade till företaget som nu hamnat i hetluften.
För ett par veckor sedan lanserade Balenciaga en kampanj med foton på barn tillsammans med gosedjursnallar. Nallarna hade blåtiror och var klädda i nättoppar och läderselar – deras utstyrsel liknade kläder som används inom bdsm, det vill säga grova sexlekar där våld och att bindas är vanliga inslag. Runt barnen syntes också vinglas och andra presentartiklar från Balenciaga.
Trots att kampanjen väckte avsky och renderade enorma protester i bland annat sociala medier sjösatte Balenciaga bara några dagar senare en annan kampanj med vad som tycks vara ett liknande tema, rapporterar bland andra The New York Times.
På en av bilderna syns en handväska värd 3 000 dollar som gjorts i samarbete med Adidas. Väskan står på ett skrivbord där juridiska dokument ligger utspridda. Kritiker uppmärksammade snabbt att dokumenten kom från ett fall i USA:s högsta domstol 2008 som handlade om huruvida lagar som förbjuder spridande av barnpornografi är förenliga med den amerikanska konstitutionen.
Det blev också svårt för Balenciaga att hävda att det hela var en slump då kampanjen som rekvisita också använde andra verk som kopplats samman med främjande av pedofilt material.
Tusentals människor världen över gick i sociala medier till attack mot lyxmärket och många menade att det är tydligt att de två kampanjerna syftar till att normalisera sexualisering av barn.
Trots upprördheten är det dock hittills få kändisar som samarbetar med Balenciaga som uttalat sig. En som gjort det är Kim Kardashian.
”Inga försök att normalisera övergrepp mot barn hör hemma i vårt samhälle – punkt”, skriver realitystjärnan på Instagram och menar att hon som mamma skakats av de stötande bilderna.
Balenciaga har efter kritikstormen backat och publicerat en ursäkt i sina olika kanaler.
”Vi ber uppriktigt om ursäkt för eventuella kränkningar som vår kampanj kan ha orsakat. Våra plyschbjörnsväskor borde inte ha presenterats med barn i den här kampanjen. Vi har omedelbart tagit bort kampanjen från alla plattformar”, skriver man.
De har också gått ut med att bolaget nu stämmer de personer som haft ansvar för att utforma deras reklam och har dragit tillbaka kampanjen med de bdsm-klädda mjukisdjuren.
Den fotograf som anlitades för nallebjörnsreklamen hävdar dock enligt The New York Times att rekvisitan, kläderna, barnen och platsen hade valts ut av Balenciaga och att flera anställda för märket var närvarande under de dagar då fotografierna togs.