Nyheter

Plusarkiv: Tema Motor: Kunglig bilklubb rullar på - igen

Kunglig bilklubb
rullar på - igenUnder några år Har det varit tämligen tyst kring anrika och legendariska Kungliga Automobil Klubben, KAK. Men med mer aktiviteter och återupptagna tävlingar har intresset för klubben på nytt ökat.

– För många är bilen bara ett sätt att ta sig från punkt A till punkt B. Med för våra medlemmar är bilen så mycket mer än så. Och vår uppgift att stimulera det intresset.
Det säger Mikael Gripenstedt, som är generalsekreterare för anrika Kungliga Automobil Klubben (KAK).
– Det var ganska stilla kring oss under en tid, men de senaste åren har vi ökat aktiviteterna och medlemsantalet har ökat, säger han, och berättar att antalet medlemmar ökat med i snitt 100 per år, och att de ny uppgår till omkring 2 700.
– Mycket positivt är att vi får in fler yngre medlemmar och även fler kvinnor, säger Gripenstedt, som ändå beskriver den typiske KAK-medlemmen som en medelålders man i någon av storstäderna.

Gripenstedt sticker inte under stol med att KAK är en lobbyorganisation, med syftet att främja bilister och bilismen. Klubben är en remissinstans när det gäller trafik- och vägfrågor, och just vägar beskriver generalsekreteraren som ett prioriterat område.
– Vi behöver fler bra vägar, och flera av de större vägarna behöver rustas upp. Fler motorvägar står högt på önskelistan, säger Gripenstedt.
Även om han allstå ser behovet av bättre vägar på många håll så anser ändå Gripenstedt att många vägar är så pass bra och säkra att hastighetsgränsen både kan och bör höjas.
– Vi skulle kunna ha 130 kilometer i timmen som maxfart på vissa motorvägar. De skulle nog också leda till ökad respekt för fartbegränsningar.
Men hur går det ihop att i dag propagera och lobba för bilen när så stort fokus är riktat på klimatet där ju just bilarna anses som ett av de största problemen?
– Vi är ju inte säkra på att det är just bilen som är den störta klimatboven. Bilarna har ju också blivit allt miljövänligare. Sedan erbjuder vi också våra medlemmar att klimatkompensera sitt bilåkande, säger Gripenstedt.
Gripenstedt vill överhuvudtaget lyfta fram KAK som en ansvarstagande klubb. En exempel är KAK:s årliga attitydförändringspris, där personer som framgångsrikt påverkat främst ungdomars attityder i trafik- och bilfrågor uppmärksammas och premieras.
– De senaste pristagarna var två kvinnor som arbetar för organisationen Mothers against drunk driving, berättar han.

Men trots allt är det kanske bilsport som KAK mest förknippas med, och även här har aktiviteten på nytt ökat under senare år, när man återupptagit det anrika Midnattssolsrallyt.
Tävlingen kördes tidigare mellan 1950 och 1964, för att därefter läggas ned.
– Sedan några år tillbaka arrangerar vi återigen Midnattsolsrallyt, som alla kategorier är Sveriges största biltävling, säger Gripenstedt.

Pär Krause
par.krause@varldenidag.se

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS