Jesus sade än en gång till dem: ”Frid vare med er! Som Fadern har sänt mig sänder jag er.”
Johannesevangeliet 20:21

Världen idag

Demonstrationen på bilden arrangerades av troende socialdemokrater efter att Omar Mustafa nyligen petats ur Socialdemokraternas partistyrelse. I kölvattnet av den debatten har Socialdemokrater för tro och solidaritet fått hård kritik för sitt synsätt på dialog med personer som uttryckt sig antisemitiskt. Foto: Claudio Bresciani / Scanpix

Peter Weiderud: ”Jag kan inte se något substantiellt i kritiken”

Han svarar inte nej på frågan om man kan tänka sig att bjuda in en antisemitisk föreläsare igen. Peter Weideruds organisation Socialdemokrater för tro och solidaritet kritiseras för att legitimera rörelser och personer med rasistiska åsikter. Själva menar de att det handlar om dialog.– Ibland får man vara beredd att bryta vissa tabun, säger Weiderud.

Nyheter · Publicerad 10:00, 10 maj 2013

Den senaste tiden har Social­demo­krater för Tro och solidaritet förekommit flitigt i media.
I ett dokument som ligger på rörelsens hemsida går att läsa att den outtalade antisemiten eller islamofoben är en etniskt svensk kristen. Beskrivningen har sågats av debattörer och på ledarsidor, men ordföranden Peter Weiderud säger att det hela rör sig om ett missförstånd.
– Det blev olyckliga formuleringar. Detta är ett studiematerial inom vår egen grupp för att se rasismen i oss själva. Så som det hade formulerats framgick inte det ordentligt. Det är orimliga tolkningar att enbart kristna kan vara islamofober och antisemiter, det finns i alla grupper.
Men framförallt har man dragit till sig uppmärksamhet för att personer kopplade till rörelsen ryckt ut till försvar för Omar Mustafa genom bland annat debattartiklar och protestaktioner när denne petades ur Socialdemokraternas partistyrelse, endast sex dagar efter att han valts in. Den  främsta orsaken till petningen var att Islamiska förbundet, där Mustafa är ordförande, bjudit in kända antisemiter.

Peter Weiderud menade i en debattartikel i Dagens Nyheter att man som parti brustit i hanteringen av Omar Mustafa-affären. Han påminde om att hans egen organisation också bjudit in kontroversiella föreläsare. ”Vi har mätt med olika mått. Jag har ställt mig frågan varför detta historiskt så progressiva och öppna parti kan visa sådana tendenser till intolerans.”
Weideruds partikamrat, muslimen Nalin Pekgul, rasade mot honom i en replik. ”För islamisterna måste det vara en stor seger när Peter Weiderud skriver på DN Debatt att Omar Mustafa företräder en stor väljargrupp och syftar på muslimerna.”

Folkpartisten Fredrik Malm påminde, även han i Dagens Nyheter, om Broderskaps inbjudningar av personer som gjort rasistiska uttalanden och även om att man 2006 höll möte med en ledande företrädare för Hamas som besökte Sverige. ”Så varför tvingades Omar Mustafa att avgå från partistyrelsen, medan Broderskaparna fortsätter att bjuda in extremister?” skrev Malm på DN Debatt.
Också företrädare för Expo och Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) har riktat kritik mot Weiderus organisation. SKMA skriver på sin sajt att Broderskapsrörelsen sedan länge saknar trovärdighet i arbetet mot antisemitism.
Om kritiken från politiker och antirasister säger Peter Weiderud:
– Jag kan inte se något substantiellt i kritiken som får mig att tro att vi valt fel väg. Delar av den utgår från en absolutistisk hållning och okunskap om vad religion är och att religion och politik inte är samma sak utan har olika roller.

Svaret ska ses i ljuset av Broderskapsrörelsens historia. En tillbakablick visar ett tydligt mönster av medvetna inbjudningar av och kontakter med personer och rörelser med åsikter som av många inte anses rumsrena.
Hösten 2005 bjöds Azzam Tamimi in till Sverige av bland andra Broderskapsrörelsen. Vid ett antal tillfällen har Tamimi uttalat sig positivt om martyrer som offrar sig själva för muslimers och Palestinas sak. Något som tolkats som stöd för självmordbombningar. Enligt Svenska kommittén mot antisemitism har Tamimi också agiterat för en utplåning av staten Israel.
Inbjudan 2005 följdes av hård kritik, som Broderskapsrörelsen slog ifrån sig.

När Världen idag frågar Peter Weiderud om han nu, 2013, kan tänka sig att bjuda in en person som Tamimi igen, är svaret inte nej.
– Min syn på konfliktlösning är att man måste prata med personer som företräder de perspektiv som finns i konflikten.
En annan person man var delaktiga i att ta till Sverige är Gilad Atzmon. Expo menar att Atzmon är en antisemit som sprider konspirationsteorier om judar och bland annat påstår att Hitler bedrev ett försvarskrig mot judarna.

Men Tro och solidaritet säger sig vilja stå för ett integrerande synsätt. Med stolthet beskriver Weide­rud hur Broder­skaps­rörelsen var den politiska kraft i Sverige som inledde en dialog med PLO-ledaren Yasser Arafat.
– Vi står i en tradition och folkrörelse där vi varit beredda att föra samtal med människor som tycker annorlunda. Det kom enorm kritik för 30 år sedan när Broderskapsrörelsen bjöd in Arafat till Stockholm. Då var det ett tabu att prata med PLO och han betraktades som terrorist. Men vi menade att det var nödvändigt, även om vi hade en annan syn än honom i vissa frågor.
Olof Palme tog sedan över relationen med Arafat.
Weiderud anser inte att inbjudningar och samtal innebär att man legitimerar de åsikter en person har.
– Man måste vara tydlig med var man själv står och utmana de saker man inte accepterar hos den man pratar med. Ibland får man vara beredd att bryta visa tabun, men man ska veta vad man gör.

Frågor förs framåt genom dialog även med de som står långt ifrån våra värderingar, säger han.
– I Sverige har vi hunnit långt på många område när det gäller mänskliga rättigheter. Det är för att vi haft fred länge, ett starkt välfärdssamhälle och kunnat skapa hög grad av tolerans. Vi ska akta oss för att tro att alla länder tycker lika, många har inte haft samma möjligheter att diskutera de här frågorna.
Men den inställningen angrips av Nima Gholam Ali Pour. Han är debattör och var tills nyligen socialdemokratisk politiker. Han lämnade partiet i protest när Omar Mustafa valdes in i partistyrelsen. Han menar att Tro och solidaritet står för en hållning där rasism, kvinnofientlighet och homofobi blir beroende av kultur och religion.
– Inom vissa kulturella kontexter så skulle då homofobi och antisemitism vara något annat än i vår kontext. Då har man en syn på till exempel muslimer som en lägre form av varelser där sådana uttryck är accepterade. Men hat är inte accepterat i någon kultur.

Enligt Nima Gholam Ali Pour försöker Weideruds organisation omdefiniera vad antisemitism är och han hävdar att man inte alls bemöter rasistiska åsikter hos de man bjuder in.
– Det är riktigt farligt. Man försöker beskriva de personer man själv och Omar Mustafa bjudit in som människorättsaktivister eller Israelkritiker. Det stämmer inte att man har en tradition av dialog, inbjudningarna innebär att man legitimerar dem. Om man ville ifrågasätta deras åsikter så hade man skapat ett kritiskt forum. I stället bjuder man in utan att bemöta dem, säger han.
Peter Weiderud tycker att kritiken utgår från en vrångbild av vad han sagt.
– Jag har jobbar mycket med Cypernkonflikten och religiösa grupper på båda sidor. De pratar om varandra på ett helt oacceptabelt sätt, ur ett svensk perspektiv. Det beror på att de står i konflikt och har blivit pumpade med nationalistiska argument. Jag tycker att man ska försöka förstå varför någon säger som man säger.

För Weiderud är orsaken till kritiken mot Socialdemokrater för tro och solidaritet tydlig.
– Vi har ett integrerande synsätt medan andra har ett mer absolutistiskt, det vill säga att man vägrar föra samtal med dem som inte tycker som man själv gör.

Samuel Teglund
samuel.teglund@varldenidag.se

Peter Weiderud, ordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet, försvarar inbjudningar av personer med rasistiska åsikter. Foto: Fredrik Persson / Scanpix

Dags för ett 12-stegsprogram för avgiftning av digitalt beroende

Ledare Varningar för den digitala livsstilens konsekvenser duggar allt tätare. Det höga tempot och den... onsdag 3/3 00:10

Kristna oroliga att förlora sin frihet efter beslut i kongressen

USA. En kristen konditor eller florist kan tvingas sälja arrangemang för samkönade bröllop och en... onsdag 3/3 13:00

Unga judar i Malmö: Vi angrips i skolan

Rapport. I princip alla de 14 judiska barn och ungdomar som intervjuades för en ny rapport om antisemitism i... onsdag 3/3 09:00

Hur Israel än agerar i vaccinfrågan skulle det anses fel

Israelkommentar Det faktum att staten Israel, i likhet med alla andra länder i världen, enbart erbjuder...
Följ Världen idag i sociala medier