Frukta Herren, ni hans heliga, de som fruktar honom lider ingen brist.
Psaltaren 34:10

Världen idag

Olyckorna ökar kraftigt med elsparkcyklar

Olyckorna med elsparkcyklar har fördubblats på två år. Brutna armar och ben samt krossade näsor står för merparten av olyckorna, men även dödsolyckor förekommer.

I över hälften av olyckorna är föraren berusad, och nu inför uthyrare begränsningar under helgnätter.

Nyheter · Publicerad 07:00, 5 aug 2021

Från januari till och med maj 2019 skedde 86 olyckor med elsparkcyklar i Sverige, enligt Transportstyrelsens statistik. Under samma period i år är siffran 169. Antalet olyckor har alltså fördubblats på två år.

Antalet allvarliga olyckor för samma period 2019 var tre. I år var de sju.

Transportstyrelsen får statistik över elsparkcykelolyckorna fyra gånger om året, varför sommarens siffror ännu inte inkommit. Men förra sommaren inträffade 336 olyckor varav 14 var allvarliga. Mycket pekar på att den siffran kan öka markant i år.

En elsparkcykel får lov att köra i högst 20 kilometer i timmen, vilket gör att dödsolyckor är ovanliga. Tre har rapporterats in till Transportstyrelsen sedan 2016, varav den senaste ägde rum i april i år.

Däremot har det blivit många brutna eller stukade armar och ben, som tillsammans med näsfrakturer och sårskador i ansiktet står för 96 procent av olyckorna, enligt en studie som Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg har gjort.

– Det tragiska är att det undantagslöst rör sig om personer som är unga, med livet framför sig, säger Ragnar Ang, överläkare på traumavårdsenheten på Sahlgrenska.

– För [de drabbade] patienterna innebär skadorna ett svårt lidande. Kanske livslångt, med långa sjukskrivningstider och lång rehabilitering. Detta innebär stora kostnader för samhället, säger Ragnar Ang.

Studien från Sahlgrenska visar också att de flesta som skadas är unga män, och att de är berusade i mer än hälften av fallen.

Två av företagen som hyr ut elsparkcyklar i Sverige vidtar nu åtgärder för att minska olyckorna. Störst på marknaden är Voi, som sänker maxhastigheten från 20 till 15 kilometer i timmen på sina sparkcyklar torsdag till söndag mellan midnatt och klockan 05.

Konkurrenten Bolt går ännu längre och stänger sin uthyrning helt under helgnätter klockan 00–05.

– Jag antar att det i huvudsak är bra, säger Simon Eriksson, som brukar hyra elsparkcykel ett par gånger i veckan i Stockholm.

– Är man bara försiktig så tycker inte jag att det är någon fara, men jag antar att folk inte är försiktiga på helgnätterna.

Har du märkt av onyktra elsparkcykelåkare?

– Ja, det har jag. När jag själv cyklar på vanlig cykel möter jag dem ganska mycket på kvällarna. Det brukar se ut att gå bra, men med tanke på att det sker alltfler olyckor så antar jag att det är väldigt många som inte kör som de ska.

Hur ser du på att Bolt tar täten och stänger uthyrningen på helgnätter?

– Det är väl rimligt på något vis. Men jag som jobbar på krogen och är på väg hem från jobbet nykter på nätterna – om man vill ta en elsparkcykel då är det ju tråkigt om det inte går. Då blir det ju att folk som skulle använda dem på ett bra sätt inte får det. Men jag antar att det i huvudsak är bra.

Kan man göra något för att vända trenden med ökande olyckor?

– Jag vet inte, det är väl hårdare regler, möjligen. Polisen var ute och bötfällde folk i veckan. Om de gör det mer kanske folk tar större ansvar.

Detta gäller för elsparkcyklar

En elsparkcykel klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/h. Överstiger fordonet hastigheten gäller helt andra regler.

Det är inte tillåtet att skjutsa på elsparkcykeln.

Barn under 15 år måste bära hjälm.

Fordonet ska vara utrustat med broms och ringklocka.

Vid mörkerkörning ska fordonet ha reflexer och belysning fram och bak.

Källa: Polisen

Sverige nobbar FN-konferens: ”Antisemitiska inslag”

FN. Sverige var ett av flera länder som avstod från att uppmärksamma 20-årsjubileet av den första,... lördag 25/9 12:00

Känd diakon beskylls för judehat

Tro och solidaritet. Anna Ardin, diakon inom Equmeniakyrkan och ledamot i förbundsstyrelsen för socialdemokratiska Tro... lördag 25/9 08:00

Det är i misstrons mylla som alla broar bränns.

Gästkrönika Skandinavien har varit hela världens lilla Bullerby. Ett handslag har räckt, ett löfte har hållits.... lördag 25/9 00:00

Glädjeämnen mitt i fattigdomen

Missionsglimten Gå ut mission samarbetar sedan ett par år med inhemska missionärer på Madagaskar. Det är helt... lördag 25/9 00:00
Podcasts
Följ Världen idag i sociala medier