Herren har blivit min borg, min Gud är min tillflykts klippa.
Psaltaren 94:22

Världen idag

Flera tusen människor samlades på drygt hundratalet platser i Sverige på nationaldagen för att be för landet och kristendomens utbredande. Foto: Privat

Många bad för Sverige i Göteborg

Flera tusen människor samlades på drygt hundratalet platser i Sverige på nationaldagen för att be för landet och kristendomens utbredande.

Nyheter · Publicerad 00:00, 7 jun 2011

– Det var härligt att träffas från olika håll och kanter och samlas i bön – för landet, för staden, för kyrkorna och inte minst för oss på torget, säger Hans Lundaahl, präst i Burås­kyrkan i Johanne­bergs svenskkyrkliga församling i Göteborg.

Han var en av de cirka 500 kristna som strömmade till Gustav Adolfs torg för att be och lovsjunga tillsammans. Fokus under bönemötet var på Göteborg.
– Vi bad för politikerna, för de kriminella, för välfärden, för kyrkan och för kyrkans överlevnad i samhället. För livskraftiga församlingar och en önskan om att många ska finna Kristus i vårt land, säger Hans Lundaahl, som såg gott om kollegor från Svenska kyrkan omkring sig, liksom många medlemmar av olika evangelikala grupper.

– Jag hade önskat en större uppslutning från några av de mer etablerade kyrkorna, och det handlar nog om hur vi agerar i våra bönemöten. Vi måste tänka igenom att det finns en mångfald olika sätt att be och lovsjunga. Så det måste vi jobba på, för det vore gott att setorget välfyllt med alla kristna.

Å andra sidan, noterar Hans Lundaahl, fanns det gott om folk på plats som medverkade mer eller mindre ofrivilligt i bönesatsningen.
– Där var någon slags antifascistisk front som var där även förra året och som bar ett stort emblem med texten "Mot Sverige hela tiden". De hade svarta flaggor, gapade och skrek. Men de fick mycket bibelord och lovsång över sig, så räknar man in dem och den reklam de gjorde för bönemötet var vi kanske uppemot 700 personer.

Eva Janzon
eva.janzon@varldenidag.se

Franska varor bojkottas i flera arabländer

Frankrike. I flera länder i Mellanöstern uppmanas det nu till bojkott av franska varor. Detta efter att... måndag 26/10 15:46

17-åriga Signe levde utan skärmar under sex månader

Fasta. Det tillhör inte vanligheterna att en 17-åring väljer att leva skärmfritt. Men för Signe Strålin...

Varför tro på uppståndelsen?

Mot väggen De första kristna hävdade att de mött Jesus uppstånden. Varför ska vi ta det påståendet på allvar?...