Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Liseberg. Foto: TT

Lisebergs mörka reklam stoppas

Nöjesparkerna Liseberg och Gröna Lund lockar även i år med ”skräcksatsningar” som de marknadsför offensivt.

Nyheter · Publicerad 09:52, 1 okt 2018

Nöjesfältet Lisebergs reklamfilm om höstens halloween-satsning har stoppats på flera annonsplatser, eftersom den anses vara för otäck, skriver nu TT.

Till och med Liseberg självt har beslutat att inte sända filmen i vissa av sina egna mediekanaler. I reklamfilmen finns bland annat ett avsnitt med en grupp ungdomar och en elak clown. Det ska locka till besök i ett nytt "skräckområde" på Liseberg, med just elaka clowner. Nöjesparken diskuterar enligt TT att lägga ut filmen med både varningstext och åldersgräns.

På Lisebergs webbplats marknadsför man skräcktemat stenhårt. Det blir enligt sajten ”sjukare än någonsin”. En av många specialanpassade attraktioner är Spökhotellet Gasten som ”blivit en riktig smitthärd där både personal och gäster lider alla helvetets kval”.

En annan attraktion beskrivs enligt följande: 

”Instängd i en bur åker du genom allt från misslyckade operationer och olustiga behandlingar till klassiker som exorcisten och allt däremellan.”

Gröna Lund skriver på sin webbplats att det i år kommer att bli läskigare än någonsin och att ”mörka krafter tagit över” på parken. ”Varelser från underjorden, utsläppta mardrömmar, mutanter, hemska clowner och zombies huserar i skrymslen och vrår”, skriver man.

Estoniadrabbade får inte rätt till skadestånd

En fransk domstol säger nej till skadeståndskraven på de företag som byggde och inspekterade olycksfärjan M/S Estonia, uppger AFP. 852 personer omkom...

Politiska experiment – förödande för familjer

Ledare Vi vet att även om det finns en stabilitet och självläkningsprocess inbyggd i det ekologiska systemet så kan balansen rubbas. Ingreppen kan bli så...