HERRENS namn är ett starkt torn, den rättfärdige skyndar dit och får skydd.
Ordspråksboken 18:10

Världen idag

Kristna ledare manar till bön för Trump

USA:s nästa president heter Donald Trump och en viktig orsak till det är att tiotusentals evangelikala kristna valt att rösta på honom. Både bland troende som motsatt sig Trumps kandidatur och bland dem som stödjer honom manas det nu till förtröstan på Gud och förbön för den kommande presidenten.

Nyheter · Publicerad 09:51, 11 nov 2016

I anslutning till valdagen publicerade två inflytelserika pastorer och författare i USA varsin text där de vill ingjuta hopp och tillförsikt hos kristna. Inte minst sedan dammet lagt sig och valresultatet nu står klart så har texterna fått stor uppmärksamhet och spridning.

Max Lucado, som vid flera tillfällen öppet deklarerat sitt avståndstagande från Trump och dennes många kontroversiella uttalanden, skriver:

”Om din kandidat vinner, har Gud då fortfarande kontrollen? Om din kandidat förlorar, har Gud då fortfarande kontrollen? Och om Gud har kontrollen, kan vi då inte lita på honom? Det är tid att rösta, att be och, framför allt, att förtrösta”, menar Lucado.

I en annan text skriver pastor Rick Warren hoppfullt om framtiden för USA. Han listar fem tecken som gör att han ännu har hopp för ”Amerikas själ”. Bland annat nämner han den andliga hungern bland unga, att Gud alltid verkar i svåra och utmanande tider och att Gud lovat att höra ödmjuka böner.

”Miljoner amerikaner lever överlåtet till Gud varje dag utan fanfarer, inte utifrån rädsla eller skuld eller plikt, utan i tacksamhet och kärlek till Gud som förvandlat deras liv”, påminner han.

En rad kristna ledare har efter valresultatet och den mycket polariserande presidentvalskampanjen, gått ut och manat till försoning och förbön, och också försökt vädja om perspektiv genom att påminna om bibelord som talar om att Gud fortfarande är den som har all makt.

Den brittiske ärkebiskopen av Canterbury, Justin Welby, uppmanar till bön om ”vishet, insikt och nåd” för Donald Trump, och liknande budskap hörs från kristna i olika delar av världen. Ben Kwashi, ärkebiskop inom den anglikanska kyrkan i Nigeria, säger enligt nyhetssajten Christiantoday att han hoppas att USA fortsatt ska arbeta mot terrorism och för att minska fattigdom och lidande i världen.

Romersk-katolska kyrkans överhuvud, påve Franciskus, skriver på twitter efter det amerikanska valet att han hoppas på dialog, acceptans och samarbete.

Också från kyrkligt håll i Sverige är budskapet försoning. Berit Simonsson, som är inspiratör för Oasrörelsen i Sverige, menar att vi mitt i mångas bestörtning ändå måste vänta och se vad valet av Trump faktiskt innebär.

”Under tiden påminner vi kristna varandra om att Jesus fortfarande – den 9.11 2016 – är A och O, begynnelsen och änden, att inget sker utanför hans kontroll och att vi därför inte behöver höra till dem som grips av panik och ger upp andan av förskräckelse vid ’havets och vågornas dån’”, menar hon och hänvisar till en bibelpassage i Lukasevangeliets 21:a kapitel.

”Vi tillhör konungarnas Konung och Herrarnas Herre, vi fortsätter därför som vanligt med våra kristna vardagsliv, utan rädsla men med en stor portion biblisk realism”.

Daniel Alm, ledare för den svenska pingströrelsen, menar att det visat sig att polarisering tyvärr lönar sig i den politiska debatten.

”Detta är sorgligt och man saknar ledarskapsvisdom och långsiktiga politiska värderingar både här och där. Vi behöver nu en politisk debatt om inriktning i stället för personangrepp och att ställa grupper av människor emot varandra.”

Alm menar också att kristna behöver komma ihåg att man tillhör ”det annorlunda riket”.

”Att den stad vi tillhör är en alternativ sådan där frid ska råda. Vi måste försöka vara extra generösa mot människor av annan tro och annan bakgrund, goda gärningar är profetiska handlingar som visar på gudsrikets substans. Just nu har vi mycket att be för och i den bönen kan rädsla omvandlas till engagemang”.

En besviken Hillary Clinton sköt under valdagen upp sitt tal där hon erkände sig besegrad. Men när det väl kom dagen efter var budskapet att man nu måste ge Donald Trump en chans att leda. Hon citerade också från Galaterbrevets sjätte kapitel och nionde vers:

”Låt oss inte tröttna på att göra gott, för när tiden är inne får vi skörda om vi inte ger upp.” 

Donald Trump

• Född 1946 i Queens i New York. Har en ekonomexamen med inriktning på fastigheter från University of Pennsylvania. Har byggt ett fastighetsimperium med fokus på bland annat hotell.

• Kontroversiell miljardär och tv-personlighet (bland annat i dokusåpan ”The Apprentice”). Äger golfbanor och medieproduktionsbolag. Har skrivit ett 15-tal böcker och har en Walk of Fame-stjärna i Hollywood.

• Fembarnspappa som är inne på sitt tredje äktenskap. Har varit gift med slovenskamerikanska Melania Trump sedan 2005.

• Offentliggjorde sin satsning på Vita huset i juni i fjol, segrade övertygande den 8 november. Tillträder den 20 januari.

Källa: TT

Trumps förtrogna

Vid sidan av sin familj lyssnar USA:s nästa president Donald Trump på dessa:

Kellyanne Conway: kampanjchef som fått mycket beröm för sitt sätt att kalibrera sin chefs budskap i otaliga tv-intervjuer.

Chris Christie: tidigare åklagare och New Jerseyguvernör och den som leder Trumps övergångsteam.

Rudy Giuliani: New Yorks tidigare borgmästare som kampanjat intensivt för Trump. Tippas som möjlig justitieminister.

Newt Gingrich:”spin doctor” och tidigare talman i kongressen. Spekuleras bli utrikesminister.

Michael Flynn: pensionerad generalen som kan blir försvarsminister eller säkerhetsrådgivare

Corey Lewandowski: Trumps första kampanjchef som tvingades avgå efter kontroverser. Står fortfarande affärsmannen nära.

Källa: Politico, NBC med flera

Koalitionsbildande – ett spel Netanyahu behärskar bäst av alla

Israelkommentar Formellt sett börjar koalitionsbildandet nästa vecka, men i praktiken har den pågått sedan den dag då Benjamin Netanyahu utlyste nyval i december. Nu...

Trollkonstnären Netanyahu

Det israeliska valet är över och resultatet blev som förväntat en seger för högersidan. Netanyahu lyckades till och med leda Likud till att bli det...

Judisk ortodox lärarinna blev populär på arabisk skola

Hon heter Ital Levy och är en ortodox judinna som undervisar i hebreiska. Det som är speciellt är att hon gör detta på en arabisk skola i Umm...