Ingen är som du, Herre. Du är stor, och stort och mäktigt är ditt namn.
Jeremia 10:6

Världen idag

Kristna ledare efter valet: Fortsätt att be

Valet är över men vilka som bildar regering är ännu oklart. Då uppmanar kyrkorna gemensamt genom Sveriges kristna råd till bön för landets styrande. SKR:s generalsekreterare Karin Wiborn medverkade i SVT på tisdagsmorgonen. ”Vi ber om ett politiskt klimat präglat av dialog och respekt”, fick hon be i studion.

Nyheter · Publicerad 17:21, 11 sep 2018

Inför valdagen var många kristna ledare ute och uppmanade människor att rösta. Svenska kyrkans ärkebiskop önskade i en Twitterbön att väljarna skulle rösta ”med ansvar och värdighet”.

Hillsongs pastor Andreas Nielsen pratade inte partipolitik under sin predikan på valsöndagen, men markerade tydligt mot varje form av rasism.

”Vår kyrka är färglös, vi gör inte skillnad på vilket land du är född i eller vilken hudton du har.”

”Det finns inget utrymme för rasism, för att göra skillnad på människor, för främlingsfientlighet”, sade han och poängterade att oavsett vilka som vinner valet, så är uppdraget som kristna att be för dem, även om det är ett parti jag inte röstat på.

Och maningarna till uthållighet i bön har fortsatt efter valet.

”Fortsätt att be!” skriver Anders Gerdmar som leder Skandinavisk teologisk högskola, och tar ställning för ett ”regimskifte”.

När flera kyrkoledare möttes i SKR på måndagen höll pingstledaren Daniel Alm en andakt. Budskapet där var detsamma.

”Nu behövs kyrkan som aldrig förr. Kyrkans bön behövs. Nu behöver vi hålla ihop när mycket annat drar isär”, sade han enligt SKR på Facebook och avslutade med att be: 

”Förbarma dig över Sverige. Vi ber för partiledare och för talman. Hjälp oss att vara ett bönens folk.”

SKR tog också fram en särskild bön för Sverige i den politiskt kaotiska situation som råder.

Och SKR-initiativet har fått stor uppmärksamhet i medierna, många tidningar har berättat om bönen. Och på tisdagsmorgonen medverkade SKR:s generalsekreterare Karin Wiborn i SVT:s morgonstudio.

– Vi förstår att det är ett svårt läge för våra folkvalda politiker. Och vad gör vi då? Vi gör det kyrkan gjort i årtusenden, vi ber, sade hon i sändningen och fick sedan också läsa upp bönen.

Bön efter valet

Välsignad är du Gud vår Fader, som vårdar din skapelse och förbarmar dig över allt levande. Vi tackar dig för Jesus Kristus, din Son, i vilken din avsikt för varje människa blivit synlig. Genom honom väcker du vår längtan efter dig och kallar oss till uppbrott, som pilgrimer på vägen genom livet.

Tillsammans med hela din kyrka sträcker vi oss mot dig i bön. Gud, sänd din Ande över vårt land. Vi ber om vishet och vägledning för alla som har ansvar i samhället – folkvalda, regering och riksdag och alla som bor här. Vi ber om ett frimodigt ledarskap som strävar efter det gemensamma bästa, bortom egna intressen. Vi ber om ett politiskt klimat präglat av dialog och respekt, om ett samhälle som värnar alla människors värde och värdighet.

Uppfyll oss med din heliga Ande, som du har sänt till vår förvandling, så att vi kan vittna om dig med och utan ord. Uppliva bönens låga i våra församlingar. Låt oss få känna din Andes ledning.

I Jesu namn.

Amen.