Dina ögon såg mig när jag bara var ett foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, formade innan någon av dem hade kommit.
Psaltaren 139:16

Världen idag

Kristna enas i bön för världens muslimer

I kväll förenas kristna runt om i Sverige till ett digitalt bönemöte för världens muslimer. Bland annat kommer olika strategiskt viktiga storstäder omslutas av bön.

Att be är avgörande för att få se skörd, påpekar OM:s Sverigeledare Daniel Stråle.

Nyheter · Publicerad 12:00, 6 maj 2021

Evenemanget är en del av den världsvida ekumeniska bönesatsningen för muslimvärlden, den så kallade 30-dagarsbönen, som sedan 1993 hållits under den muslimska böne- och fastemånaden ramadan.

Under innevarande 30-dagarsperiod har det hållits svenska bönesamlingar varje torsdag, genom videokonferens via internet, där kvällens samling blir finalen.

Med början klockan sju kommer under 45 fartfyllda minuter olika storstäder att presenteras av representanter från det dussintal samfund, församlingar och organisationer som är med och arrangerar kvällen, varpå det blir bön för dessa platser. Det handlar exempelvis om turkiska Istanbul, Mosul i norra Irak, Somalias huvudstad Mogadishu och Libanons huvudstad Beirut. 

– Det är ett unikt tillfälle att få ta del av information om strategiska städer och av organisationer som vet vad de talar om. De fick välja fritt vad de hade hjärta för, förklarar OM Sveriges ledare Daniel Stråle som ska medverka under bönemötet.

Mellan klockan åtta och elva på kvällen leder därefter sex organisationer bön i en halvtimme var. 

OM:s ledare jämför bönens kraft med att så in Jesu budskap om Guds rike.

– Man kan inte veta exakt vilket frö som ger skörden, säger han och menar att sådden ändå är avgörande.

Daniel Stråle påpekar att fler muslimer har kommit till tro under de senaste decennierna än genom hela den tidigare världshistorien. 

– Det är ju direkt relaterat till att vi har börjat be för muslimvärlden som aldrig förr, säger han. 

Bönekvällen arrangeras av OM Sverige i samarbete med EFK, EFS, Folk och språk, Gå ut mission, Ibra, Livets Ord, Ljus i Öster, Open Doors, Pingst Jönköping, Svenska evangeliska alliansen, Svenska alliansmissionen, Team Med Uppdrag och YWAM Sweden. 

Den som vill delta i bönemötet kan hitta information om hur man gör på omsverige.se/30dagar-bonekvall/

Man kan inte veta exakt vilket frö som ger skörden.

Vad är planen för att vända Svenska kyrkans utveckling?

Ledare I veckan meddelade Antje Jackelén att hon går i pension hösten 2022. När hon lägger ner staven sker... torsdag 9/12 00:10

Den ”banala” antisemitismen är inte mindre allvarlig

Israelkommentar Den 21 november sköts en 26-årig israelisk man till döds av en palestinsk terrorist precis intill... torsdag 9/12 00:00

Mediers trovärdighet ifrågasätts efter avslöjande

USA. Många amerikaner frågar sig ifall de kan lita på sin morgontidning efter avslöjandet om de falska... torsdag 9/12 10:50

Bilda bokade satanistiskt band – backar efter kritik

Studieförbund. Studieförbundet Bilda, där en lång rad kristna aktörer är medlemmar, beslutade nyligen att avboka... torsdag 9/12 09:00

Vaccinpass kan införas vid mindre samlingar

Corona. Nu återinförs rekommendationer om avstånd och munskydd. Om smittläget förvärras kan regeringen ta... torsdag 9/12 07:00

Låt oss vara ivriga att säga ja till Andens väg i och genom våra liv.

Inför söndag En väg tar oss till en destination. Alla vägar som vi använder dagligen har anlagts någon gång.... torsdag 9/12 00:00

Vi vet egentligen aldrig vad som ska hända i en bönestund.

Ledarkrönika I min ungdom hörde jag flera predikningar som hjälpte mig att förstå betydelsen av bön med... torsdag 9/12 00:00

Senaste nytt

    Den ”banala” antisemitismen är inte mindre allvarlig

    Israelkommentar Den 21 november sköts en 26-årig israelisk man till döds av en palestinsk terrorist precis intill...
    Podcasts
    Följ Världen idag i sociala medier