Pontus Rasmussons karriär som så kallad influencer på sociala medier började med musikvideor på Youtube. 2019 bytte han inriktning till så kallade ”pranks” och ”challenges” och har haft 89 miljoner visningar på Youtube samt totalt 588 000 följare på de sociala medierna Instagram, Tiktok respektive Youtube.
I Svenska Dagbladets podd Blendas granskning ”Barnidolen och skandalerna” framkommer att barnidolen inte enbart leker med slime, badar i läskedryck eller släpper vattenmeloner från hög höjd.
I sina videor gör Rasmusson återkommande anspelningar på sex.
– Majoriteten av hans videor är som Bolibompa, för att göra det enkelt. Men om man samtidigt strör på konstiga referenser och sexskämt, känns det inte riktigt rätt, säger kritiske youtubern Joen ”El Chili” Benediktusson i podden.
Pontus Rasmusson ska även ha uppmanat barn att ringa ett betalnummer som kostade 9,90 kronor per samtal – oavsett om man kom fram eller inte – vilket flera barn har sagt att de inte förstod. Dessa betalsamtal till Rasmusson har, enligt SvD, orsakat barnfamiljer telefonräkningar på tusentals kronor.
Nu stänger Youtube ned Rasmussons största kanal på plattformen.
”Efter granskning har vi stängt ner Pontus Rasmussons kanal för att ha brutit mot vår barnsäkerhetspolicy, vilken förbjuder innehåll som sexualiserar minderåriga”, skriver Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google i Sverige i ett mejl till SvD.
Populära influencers, exempelvis Therese Lindgren samt Hanna Persson, har kritiserat Pontus Rasmussons uppförande på social media.
– De senaste månaderna har han [Rasmusson] fått väldigt mycket negativ uppmärksamhet, framför allt av andra influencers men även av upprörda föräldrar, och nu börjar det att slå tillbaka mot honom, säger sociala medier-experten Alicia Pierrou till SvD.
Sex säljer och unga människor tycker det är spännande, påpekar Pierrou.
– Det blir en stark relation mellan följaren och Pontus som gör att följaren kommer göra i princip allt som Pontus ber om. Köpa hans merch, träffa honom på VIP-träffar och ringa dyra samtal för att prata med honom, säger hon till tidningen.
Flera stora företag uppger att de, efter granskningen, valt att avsluta sina samarbeten med den populäre influencern.
Pontus Rasmusson har avböjt att ställa upp på intervju samt avstått från att svara på de frågor som tidningen skickat till honom, uppger SvD.