Den 26 maj för 15 år sedan började Kanal 10 sända från småländska Älmhult. Under en jubileumsvecka nyligen firades detta med livesändningar varje kväll. Samtidigt passade den kristna kanalen på att fira grundaren Börje Claésson, som fyllde 80 år i april.
I dag är det hans son, Joakim Claésson som är vd för företaget.
– Det är enormt att vi har kunnat sända i 15 år. Det är bara generositeten hos våra tittare som gör det möjligt. Vi har en fantastisk partnerbas och det finns egentligen inte ord för hur tacksamma vi är över att de är beredda att satsa på det vi gör, säger han.
Han är också tacksam över sina hängivna, ofta unga, medarbetare som brinner för det de gör.
Under jubileumsveckans sändningar medverkade gäster som varit med från starten, som Tommy Lilja och Per-Åke Eliasson, men även andra. Flera musiker var inbjudna, bland andra Frank och Simon Ådahl, Cilla Hector och Nenne Lindberg.
Kanal 10 vill nå icke-troende och samtidigt vara en hjälp för troende.
– Vi försöker ha en klar och tydlig profil som visar att det handlar om Jesus och inga tveksamheter.
Under årens lopp har kanalens medarbetare fått se många bli helade, upprättade och frälsta genom programmen, uppger Claésson. På måndagar sänds ”Vi ber för dig” och varje gång kommer rapporter från människor som fått bönesvar.
Bara det är värt allt, menar Joakim Claésson.
Lagom till Kanal 10 Medias koncernchef Börje Claéssons födelsedag, kunde även drömmen om ett mediecenter förverkligas. Då fick ett av dotterbolagen möjlighet att köpa en före detta hotellfastighet i Boastad utanför Älmhult. Tanken är att samla alla verksamheter under ett tak och bygga en ny tv-studio på platsen.
– Vi fick köpa den fantastiskt billigt. Genom att äga fastigheten själva kommer vi spara in enormt mycket som tidigare gått till hyreskostnader.
I planerna inför framtiden ingår också en mediaskola, framför allt för att öka kompetensen i församlingar som vill satsa på medieproduktion.
– Vi vill vara med och utrusta och vi vill gärna att fler församlingar ska våga sända på Kanal 10.
Kanalen har även satsat på ny sändningsutrustning och en ny hemsida. Joakim Claésson ser ljust på framtiden.
– Vi har haft en fantastisk favör. De tråkiga omständigheterna under pandemin har gynnat oss, eftersom folk har suttit hemma och sett på tv. Vi har fått mer tittarrespons och nått fler än tidigare.