Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, för de ska bli mättade.
Matteusevangeliet 5:6

Världen idag

Jonny fick en vision om att vinna bönder för Gud

För några år sedan fick Jonny Karlsson-Lod ett uppdrag från Gud att göra en bibel för bönder. Nu har visionen blivit verklighet och snart trycks Sveriges första Bondebibel med kristna bönders vittnesbörd från Norrbotten till Halland.

Nyheter · Publicerad 06:07, 13 jan 2019

2012 satt Jonny Karlsson-Lod i sin lastbil och bad till Gud.

– Jag körde vassle från mejeriet ut till grisbönder, säger Jonny, som började tänka på läget i världen och fundera över hur han skulle kunna nå sina vänner, bönderna, med det som betyder allra mest för honom, nämligen evangeliet om Jesus Kristus.

En tid senare, en söndagsmorgon under en gemenskapshelg med kyrkan, upplevde Jonny ett tilltal från den helige Ande: ”Gör en bondebibel!” Och som en bekräftelse kom orden från pastorn som predikade: ”Det kommer att kläckas många nya idéer här på morgonen.”

När Jonny kom hem började han kontakta organisationer som han hoppades skulle kunna hjälpa honom förverkliga idén ifrån Gud. Men han fick beskedet att man inte var intresserad.

– Då tog min fru fram en Dagens lösen från 1925 och visade mig vad som stod den dagen: ”Det som är omöjligt för människor är möjligt för Gud.” 

En tid därefter var Jonny på en träff med sin bondebönegrupp och fick en Hojbibel från en av medlemmarna i gruppen. Den hade getts ut med stöd av en förening som hette Min första Bibel. Jonny kontaktade föreningen och fick hjälp med hur han skulle gå till väga. Han fick även ett ekonomiskt bidrag.

Sedan började arbetet med att ringa runt och samla in vittnesbörd från kristna bönder.

– Det går inte så fort som man tror, åren har rullat på. Det har blivit ett tiotal bönder som är med och vittnar i boken, säger Jonny.

Där finns berättelser om hur Gud var med när åskan slog ner i höskörden, när någon blev liggande under ett traktorhjul, när en ko blev helad efter förbön och mycket annat. Jonny är själv med och berättar vad som hände när hans traktor gick sönder. 

Nu ligger Bondebibeln färdig att tryckas i 10 000 exemplar. Föreningen Kristna bönder i Sverige och Jonnys församling, Korskyrkan i Åsarp, står bakom arbetet. Man letar även efter sponsorer.

Jonny hoppas att kristna bönder i hela Sverige ska beställa biblar och dela ut. Själv kommer han att vara med på lantbruksmässor och sprida dem.

– När man lämnar fram en bibel kan man få ett samtal. Bönderna har det inte lätt, särskilt inte som det var med torkan i fjol. Då är det gott att ha någon att gå till med alla bekymmer och när det går bra får man tacka.

När man lämnar fram en bibel kan man få ett samtal.

Adventsbudskap extra viktigt i coronamörker

Ledare I år är det inte bara en mörk årstid som ackompanjerar advent. Frågan är om stämningen i landet,... lördag 28/11 00:00

Palestinsk ledare ger dubbla budskap om terrorlöner

Mellanöstern. Palestinska självstyret avskaffar sin modell för stöd åt dömda terrorister, hävdade bland andra DN... lördag 28/11 07:00

Vi kan vara stolta över dem som gått före oss i tron.

Inför söndag Ps 24 ”Gör porten hög, gör dörren bred …” Så sjunger vi i adventspsalmen 107 i svenska psamboken.... fredag 27/11 00:00

Federley tar paus – närstående dömd för våldtäkt mot barn

Brott. Centerpartiets Fredrick Federley, tongivande politiker och Europaparlamentariker, tar en paus från... fredag 27/11 22:00

Många tror att problemet fortfarande stavas Israel

Israelkrönika I lördags lade den i nuläget mest kände sångaren i Egypten, Mohamed Ramadan, ut en bild på...