Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus.
Romarbrevet 8:1

Världen idag

Nu ska det bli lättare att hitta rätt på stormarknader tack vare det israeliska företaget Oriients navigeringssystem för inomhusbruk. Foto: Adam Ihse/TT

Israeliskt företag lanserar inomhus-gps för handeln

Ett israeliskt företag har uppfunnit ett gps-system för inomhusbruk som ska hjälpa kunder att hitta de varor de söker i stora butiker. Innovationen är tänkt att öka detaljhandlarnas försäljning och spara tid för kunden.

Nyheter · Publicerad 11:00, 26 maj 2022

Har du någon gång gått vilse bland gångarna på en stormarknad utan att hitta det du vill ha? Snart kan det vara slut på det, tack vare det israeliska företaget Oriient, ett Tel Aviv-baserat företag som grundades 2016.

Företaget har hittat sin egen nisch genom att utveckla ett satellitnavigeringssystem för inomhusbruk, som ska hjälpa detaljhandelskunder att hitta rätt i stora butiker med hjälp av sin smarttelefon.

– [Systemet] kan guida dig direkt till hyllan för produkten du söker. Det är här meterprecisering verkligen kommer in i bilden, säger Oriients vd och medgrundare Mickey Balter till den israeliska nyhetssajten No camels.

Denna inomhus-gps kräver inget wi-fi eller särskild hårdvara i byggnaden, utan använder sig bara av jordens magnetfält och sensorerna i telefonen.

– Fenomenet är att varje byggnad har ett unikt magnetiskt landskap, skapat av byggnaden, säger Balter, och förklarar att dagens mobiltelefoner är tillräckligt exakta för att kunna känna av dessa unika magnetfält.

Företagets sökinstrument kan integreras i detaljhandlarnas egna appar. Kunderna får då upp en interaktiv karta av den affär de befinner sig i.

Den israeliska uppfinningen väntas kunna öka försäljningssiffrorna i detaljhandeln och spara tid för kunderna. Genom en undersökning har Oriient kommit fram till att en av tre personer lämnar butiken utan att ha köpt åtminstone en av de varor de tänkt sig, just på grund av att de inte hittat den tillräckligt snabbt.

Oriient har redan flera stora kunder och pilotprojekt pågår på flera platser i USA.

– Vi har en bredare vision vid horisonten om att bli inomhus-gps för i princip alla byggnader i världen, inte bara detaljhandelsbutiker. Vi startade med detaljhandeln, men teknologin kan tillämpas vidare, säger Mickey Balter.

Vi har en bredare vision vid horisonten om att bli inomhus-gps för i princip alla byggnader i världen, inte bara detaljhandelsbutiker.

Abortfrågan handlar om ofödda barns rätt till sin kropp

Ledare I fredags kom så beslutet från USA:s Högsta domstol gällande aborträtten. Det gamla beslutet från... tisdag 28/6 00:10

Artikel om hbtq och Pingst har lett till intensiv debatt

Hbtq. Världen idags rapportering om kyrkorelaterade hbtq-forums slutna diskussion kring att förändra... tisdag 28/6 10:00

Sorgegudstjänst hölls för offren i masskjutningen i Oslo

Norge. På söndagen slöt Osloborna upp i en sorgegudstjänst i stadens domkyrka efter helgens terrordåd där... tisdag 28/6 07:00

Keramiker till vänster och vd:ar till höger på valsedeln

Politiker. Drygt hälften av alla 54 000 politiker som kandiderar i höstens val har uppgett något slags... tisdag 28/6 04:30

Visdom från en nioårig flicka i Uganda

Ungkrönika Jag kom häromveckan hem från en fantastisk, lite galen missionsresa med min bibelskoleklass i ett... tisdag 28/6 00:00

Hur missionerar vi i världens mest sekulära land?

Gästkrönika Den har naturligtvis sina brister och förklarar inte verkligheten fullödigt, men sedan resultatet... tisdag 28/6 00:00

OS-vinnaren Jonny Nilsson har avlidit

Dödsfall. Jonny Nilsson, OS-guldmedaljör i skridskor, har lämnat jordelivet. I en intervju med Världen idag... måndag 27/6 20:00

Kommer vi att känna igen varandra i himlen?

Mot väggen I Bibeln står det ju att vi i himlen kommer att vara som änglarna (Matt 22:30). Betyder det att vi...

Gärna blomsterkrans – men spola nubben i slasken

Andakter av Carl-Erik Sahlberg. Midsommarhelgen närmar sig och därmed den ljusaste tiden och den ljusaste natten på året. Nu sitter...
Följ Världen idag i sociala medier