”This is Christmas” är Hillsongs största återkommande arrangemang. Här bjuds publiken på nya och gamla jullåtar, samt budskapet om att julen handlar om Jesus.
Ifjol framfördes julshowen digitalt, och i år var tanken att den skulle uppföras utomhus, i Kungsträdgården i Stockholm och på Avenyn i Göteborg.
Så blir det nu inte, sedan den ökade smittspridningen gjort att restriktionerna skärpts.
– Om Folkhälsomyndigheten ger rådet att inte ha stora folksamlingar utomhus, att hålla distans och inte skapa köer, då ska vi inte dra 10 000–15 000 människor till Avenyn eller Kungsträdgården, säger pastorn Eric Liljero.
– Det vore inte ansvarsfullt, även om det är jättetråkigt att vi får göra så här.
I stället lägger kyrkan all kraft på den sociala insats, med särskilt fokus på barnfamiljer, som också varit planerad. Det handlar om att hjälpa behövande familjer och individer med matkassar, dela ut julklappar till barn samt ge hygienartiklar och varma filtar till människor som befinner sig i hemlöshet.
– Vi tar samma kraft, alla hundratals volontärer och hundratusentals kronor som skulle användas i This is Christmas, och skapar den största sociala satsningen någonsin, säger Eric Liljero.
– Många barn i Sverige lever i fattigdom, och deras föräldrar har inte råd med vinterkläder, busskort och liknande. Där vill vi lägga stort krut den här julen, och köper bland annat hundratals julklappar som föräldrar kan ge till sina barn.
Bland annat kommer Hillsongs volontärer att dela ut kassar med julmat, vinterkläder och annat på de julmarknader som man arrangerar i förorter till Stockholm, Göteborg, Jönköping och Örebro.
– Det här är också ett sätt att visa This is Christmas, och att julen kommer med hopp och frälsning, säger Eric Liljero.