Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

13-åriga klasskamraterna Omri och Daniel är bästa vänner och visar det gärna. Bakom dem slöt andra judiska och arabiska elever snabbt upp för att vara med på bilden. Foto: John Solsvik

Här är judar och araber bästa vänner

Är det över huvud taget möjligt för för judar och araber att samarbeta? På Max Rayne-skolan i Jerusalem, med lika många judiska och arabiska elever, trivs både elever och lärare utmärkt. Och föräldrarna är mycket nöjda med skolan.

Nyheter · Publicerad 08:56, 21 sep 2012

JERUSALEM Det var 1998 som judiska och arabiska idealister startade skolan, som ligger i den arabiska stadsdelen Beit Tsafafa i södra Jerusalem, omringad av den judiska stads­delen Pat. I dag har skolan 619 elever från fyra till 18 år gamla i alla årskurser från förskola till gymnasium. I alla klasser är judiska och arabiska elever tillsammans, likaså har alla klasser både judiska och arabiska lärare. Skolan är tvåspråkig och för att uppfylla läroplanen har eleverna fler lektioner än i andra skolor.
Ellery Klein har den här hösten låtit sina båda barn börja på skolan.
– Vi upplever att barnen är glada och lärarna är verkligen duktiga. Vi ville skicka barnen till en skola där de undervisas i båda kulturerna så att de kan lära av varandra – och inte minst lära sig att det går att leva i fred med varandra, säger Ellery Klein.

Max Rayne-skolan är på många sätt en speciell skola. Den nya skolbyggnaden från 2007 är ett arkitektoniskt underverk, med många små utrymmen och avsatser mellan de olika fristående byggnaderna. Skolans informationschef Ira Kerem förklarar varför:
– Arkitekten ville bygga skolan som en liten småstad. Därför har till exempel varje klass en stor balkong utanför klassrummet. På platserna runt byggnaderna har det planterats en stor mängd olivträd och ändå finns gott om utrymme för lek, säger Ira Kerem.

Skolan kallas också en "hand i hand-skola för tvåspråkig utbildning" och det finns faktiskt tre sådana skolor i Israel. Men skolan i Jerusalem är den största.
– Idén är att undervisa barn och unga samtidigt som de är tillsammans med den andra parten. Det står i stark kontrast till det judiska skolsystemet där judar och araber inte går i samma skola, och vår idé har aldrig blivit populär i Israel. Vanligtvis tänker folk att de andra representerar fienden och tänker det allra värsta om varandra, säger Ira Kerem.
– Vi vill att judar och araber ska se på varandra som vänner, och för att uppnå det måste vi börja med barnen så tidigt som möjligt. Barn på 4-5 år har inte en färdigsnickrad fiendebild och de blir snabbt vänner med vem som helst. Vi upplever att våra elever blir nära vänner. De besöker varandra, övernattar hos varandra och gör saker tillsammans. Vi märker aldrig att de använder otrevliga skällsord mot varandra. Tvärtemot respekterar de varandra och hjälper till när någon i klassen har problem, säger Ira Kerem.

Skolan har fullt ekonomiskt stöd från utbildningsdepartementet, men föräldrarna betalar en extra avgift, då skolan har fler lektioner och lärare än andra skolor. Skolan ber också om stöd från privatpersoner, kyrkor, synagogor och organisationer och får ett omfattande stöd från USA och Schweiz.
Utanför ett klassrum sitter 13-åringarna Daniel (jude) och Omri (arab) efter att de skickats ut från klassrummet på grund av att de bråkat. De båda pojkarna är bästa vänner och hänger ihop i vått och torrt.
– Jag bytte skola för den gamla skolan var dålig. Det var en sekulär judisk skola med för få lärare. Mina föräldrar ville att jag skulle gå på en bättre skola och valde den här, trots att vi bor på andra sidan av staden, berättar Daniel.

Omri är mycket nöjd med skolan och tycker det är bara positivt att det är både judar och araber där.
– Här är det fred mellan oss och här blir jag accepterad som jag är, säger Omri.
De båda livliga pojkarna hoppar upp och inleder en rad av hälsningar som slutar med en varm omfamning.
I ett klassrum är en niondeklass i färd med undervisning om fortplantning. Nu ska de studera hur olika arter, även människor, bildas, förklarar den kvinnliga arabiska läraren. Eleverna är ovanligt lyhörda, för det här är av stort intresse för 14-åringarna.
Arabiska Naane har varit lärare på skolan i sju år och har en klass i årskurs sex.
– Att undervisa här måste vara det största man kan uppleva på jorden. Det är mycket utmanande, men samtidigt mycket roligt. Jag kan inte tänka mig något annat, säger hon.

I klassen har hon en judisk lärarassistent så att eleverna får både en judisk och en arabisk version av det som sker i samhället runt dem.
– Vi är eniga om att inte vara eniga och vi respekterar varandras åsikter. Därigenom lär sig barnen att det är möjligt att leva och arbeta tillsammans även om vi har olika syn på saker. Jag vill att barnen ska se att jag respekterar judarna och deras sätt att tänka, säger Naane.
Informationschefen Ira Kerem berättar att de är i färd med att bygga skolor i Tel Aviv och Haifa.
– Vi vill göra skillnad i samhället, som en plats där judar och araber lever tillsammans, säger han.

Borde EFK byta identitetsmarkör?

Ledare Evangelikal kontra evangelisk Begreppet evangelikal har diskuterats på Evangeliska frikyrkans Torpkonferens. Tidningen Dagen har på ledarplats utmanat EFK att överge beteckningen...

Brandmän räddade ekorre i brunnslock

Tyskland. Räddningstjänst, polis och personal från en veterinärklinik slog sina kloka huvuden ihop för att få loss en ekorre som fastnat med huvudet i ett...

Känslig fråga om ungdomar borde bidra till hushållet

Grattis till jobbet, men nu vill vi ha några kronor i bidrag till hushållet. Är det okej att ställa ett sådant krav på ett sommarjobbande barn? Svårt...