Ingen är som du, Herre. Du är stor, och stort och mäktigt är ditt namn.
Jeremia 10:6

Världen idag

Sameh Maurice, pastor för den evangelikala megakyrkan Kasr El Dobara Evangelical Church som kom att spela en viktig roll i den egyptiska revolutionen, var på Sverigebesök förra veckan. Foto: Tino Qahoush

Hans församling blev revolutionskyrkan

Mitt i centrum av den egyptiska revolutionen hamnade en evangelikal kyrka vid Tahrirtorget. Världen idag har träffat församlingens pastor Sameh Maurice.

Nyheter · Publicerad 00:00, 5 aug 2013

Det har gått två och ett halvt år sedan Egyptens förre president Hosni Mubarak störtades till följd av folkets massiva protester på Tahrirtorget i Kairo. Och nyligen avsattes också Mubaraks efterträdare på presidentposten, Muslimska brödraskapets Muhammad Mursi.
– Revolutionen var genuin, men den kidnappades, förstördes. Demokrati blev teokrati, ekonomin gick i botten. Landet hamnade i ett fruktansvärt läge som var mycket värre än före revolutionen.
Orden kommer från Sameh Maurice, pastor för den evangelikala megakyrkan Kasr El Dobara Evangelical Church, med 7 000 medlemmar och belägen några stenkast från Tahrirtorget.

Han och hans församling har sedan revolutionens början fått stor uppmärksamhet i Egypten. I ett tidigt skede blev kyrkan ett fältsjukhus för skadade demonstranter. Muslimska och kristna läkare och sjuksköterskor arbetade sida vid sia. Och under protesterna i januari 2011 höll Sameh Maurice utomhusgudstjänster på Tahrirtorget.
– Muslimerna bjöd in oss. De flyttade ut sin fredagsbön från moskén till torget, och frågade om vi också ville fira gudstjänst där, säger han.
Kasr El Dobara kom att kallas för revolutionskyrkan.

Maurice beskriver avsättandet av Mursi som "en korrigering av revolutionens kurs".
– Muslimska brödraskapet spelade ett spel i början, där de låtsades vara moderata. Det är de inte.
– Nu är de tydliga med att de är våldsamma, de använder vapen och maskiner för att döda, säger Sameh Maurice.

Han är i Sverige för att predika på konferensen för arabisktalande kristna, på sörmländska Ansgarsgården. Han är en välkänd profil bland arabvärldens kristna. När vi är på väg till en avskild plats för intervjun, blir han flera gånger stannad av personer som vill hälsa och, så vitt jag förstår, tacka.
En av konferensdeltagarna som jag pratar med beskriver Sameh Maurice som en arabvärldens Billy Graham. Han berättar att han kommit till tro tack vare Maurices undervisning om kristen tro, på nätet.

Tillbaka till Egypten.
Situationen för landets kristna har både förvärrats och förbättras efter revolutionen 2011. Sameh Maurice beskriver paradoxen. Dels har kristna, särskilt utanför storstäderna, utstått stor förföljelse. Hem har blivit nerbrända, kyrkor har attackerats, kristna har dödats. Och dels, det här är myntets andra sida, har kristna fått en större respekt i samhället i stort.
– Vi blev behandlade som andra klassens medborgare under så många år.
– Men revolutionen öppnade ögonen hos många muslimer för att se på oss som medborgare, även om islamisterna gjorde sitt bästa för att det inte skulle bli så, säger Sameh Maurice.

I kölvattnet av revolutionen har en stark enhet växt fram mellan olika kyrkosamfund i Egypten. Katolikerna, de koptisk-ortodoxa och evangelikalerna har kommit varandra närmare än någonsin förr. Sameh Maurice och hans församling har varit viktiga för den utvecklingen.
– Den roll som vår församling spelade under revolutionen har hjälpt till att rädda den kristna kyrkans ansikte under revolutionen.
Bakgrunden till det Maurice säger är att den koptisk-ortodoxa kyrkan i ett tidigt skede ställde sig bakom diktatorn Mubarak. När han störtades visade det sig att det var ett bättre val att stötta revolutionen, för att inte tappa respekten som kyrka, vilket Kasr El Dobara Evangelical Church och Sameh Maurice gjorde från början.
– Allt vi gjorde, gjorde vi i de kristnas namn, inte i vår församlings namn. Vi ville representera de kristna, berättar han.

Sameh Maurice står också bakom ett dagligt tv-program om kristen tro. Programmet har blivit populärt och även använts av en del av landets traditionella kyrkor. Vid sidan av den roll Kasr El Dobara kom att spela under revolutionen, blev tv-programmet en viktig bidragande faktor till enheten med de traditionella samfunden, förklarar Sameh Maurice.
– Det fick oss att förstå att vi tror på samma sak. Vi tänker på samma sätt, vi har samma evangelium, vi har samma grundvärderingar. Det här programmet hjälpte vår församling att bygga en bro till de olika samfunden.

Tillsammans med präster från katolska kyrkan och koptisk-ortodoxa kyrkan deltar Sameh Maurice regelbundet i stora bönemöten som samlar tusentals kristna. Och för tre månader sedan var han med på en enhetskonferens med biskopar från katolska kyrkan och metodistkyrkan, en präst från koptisk-ortodoxa kyrkan och så representanter för de evangelikala.
– Vi stod tillsammans i predikstolen och tvättade varandras ansikten. Vi omvände oss och deklarerade att från och med nu är vi bröder och systrar i Kristus. Vi bad "Herre, vi är ledsna för vad vi har gjort tidigare, när vi har förkastat varandra".

Att Sameh Maurice är hoppfull inför framtiden är uppenbart. Han är övertygad om att Egypten kommer förvandlas och bli "ett salt och ljus för hela arabvärlden".
– Under de här två och ett halvt åren har vi sett underbara andliga resultat. Tusentals människor har kommit till Kristus, både från kristna och okristna bakgrunder. Vi har sett kyrkans enhet och väckelsens ande som har börjat visa sig i så många kyrkor, säger han.

Sedan Mursi avsattes för en månad sedan har landet tydligt delats in i två läger, berättar Sameh Maurice. Ett som består av omkring 90 procent av befolkningen, "muslimer och kristna som respekterar och älskar varandra", och ett som består av radikalislamister som stödjer Mursi. De radikala är inställda på att döda ännu fler kristna nu än före Mursi blev avsatt, säger Maurice.
– De dödar fler kristna nu som en hämnd för att de kristna var väldigt delaktiga i den andra revolutionen.
Även om risken för att som kristen bli attackerad, är mindre i Kairo, är Sameh Maurice medveten om att hans evangelikala församling kan vara ett potentiellt mål för radikalislamisterna.
– Men om det är priset för att Gud ska bli förhärligad, för att kärleken ska visas, då är det okej, säger han.

Arash Asadi
arash.asadi@varldenidag.se

Inspireras av brittisk ensamhetsminister

Ett dödshot för individer och kostnad för samhällsekonomin. Ensamhetens konsekvenser har fått uppmärksamhet i Storbritannien där regeringen lanserat...

Trettio år i fängelse för ett förlorat barn

Ledare Lagstiftning Trettio år är en lång tid för den som sitter i fängelse. I Sverige är det ett straff som så gott som aldrig utdöms. Snitt-tiden i fängelse för så...